Fint med «nye» Thor Dahls gate, men det må bare være starten på en overordnet plan for byutviklingen i sentrum

Av

Nye Thor Dahls gate viser vilje til god byutvikling i Sandefjord. Den tvinger samtidig fram behovet for en overordnet byplan. Det har i flere tiår vært lansert planer og visjoner for hvordan Sandefjord best kan utvikles som attraktiv by. Helheten har vært på agendaen flere ganger. Den røde tråden har vært koblingen mellom sjø og by.

DEL

MeningerDet mangler ikke på ambisjoner i Sandefjord. Likevel kan vi i 2019 si at politisk handlekraft ikke reflekterer ambisjonene. Tivolitomta har fått ny lekker asfalt med nymalte bokser for parkering. I likhet med andre norske mellomstore byer opplever Sandefjord en utarming av næring fra sentrum til omkringliggende næringsområder som politisk konsekvens, næringsinvesteringer, tilgjengelighet som følge av reduksjon i parkeringsplasser i sentrum, og den bilbaserte virkeligheten vi lever i.

Sjøfronten henger ikke sammen. Byrommene er ikke optimalisert. De siste forslagene og diskusjonene rundt Carlsentomta viser en veldig tydelig mangel på helhet i planleggingen. Om det er evne eller manglende politisk kompetanse bør ikke være en gåte i disse valgkampdager. Det er ikke uvanlig for norske byer. Sandefjord er derimot i en unik posisjon fremfor mange andre norske byer til å skape byutvikling med internasjonalt format.

I verdensklasse

Badeparken er i verdensklasse. Sentralt plassert i byen med åpne armer mot Sandefjordsfjorden. Skateparken i kombinasjon med sandvolley og bane for sandfotball og sand-håndball er unik i norsk sammenheng. Få norske byer har klart å skape tilsvarende. Hvaltorvet ble mer funksjonell som byrom etter oppgraderingen noen år tilbake. Tilgjengeligheten ble bedre fra sidegatene og torget koblet bygningene tettere på hverandre.

Den nye Thor Dahls gaten har løftet byromsutviklingen i Sandefjord til nytt nivå. Den er et fantastisk grep som er svært etterlengtet. Et grep vi som fjortenåringer sto og diskuterte ønsker om da vi solgte vafler, is og baguetter over en lav sko noen varme julidager i begynnelsen av 90-tallet på Kurbadet.

Ingen byer slår Sandefjord

Min oppvekst i Sandefjord har ikke vært annet enn fantastisk. Som bystrateg reiser jeg, og jobber, i mange byer nasjonalt og internasjonalt. Ingenting slår byen jeg kommer fra. Foruten å være den byen i Norge med flest soldager, er muligheten for fantastisk byutvikling til stede.

Det krever dog en stor idé, og mentale endringer, for å løfte byen inn i fremtiden. En idé som for eksempel å flytte sentrum tettere mot sjøfronten, og forsterke aksen mellom togstasjon og Hvalfangstmonumentet gjennom ny bebyggelse. Det er krevende, men nødvendig, og grunnlag til tydelig bygrep. Byen er koblet fra sjøfronten, og det har vist seg vanskelig å koble by og sjø sammen gjennom de initiativ som er tatt. Infrastruktur er en barrière, sterkt knyttet til ferjetrafikken. Dette kan løses og bli forenlig med nye ideer for utvikling.

Det krever at man tenker byutvikling annerledes.

Haster med byplan

For Sandefjord haster det med en forankret byplan. Den nye kommunedelplanen viser fremtidige grep som er bærekraftige, men skal ikke forveksles med en byplan. En helhetlig byplan må synliggjøre sammenhengen mellom de initiativ som er gjort, og nye områder for muligheter.

Den skal sette bitene sammen og koble dem med nye akser, ny infrastruktur og sømløse overganger som er naturlige der kultur, næring og fysiske løsninger er bindeleddet. En slik byplan krever bred kunnskap og vilje til gjennomføring. Det må tenkes smart. Dette er ikke en prosess som skal håndteres av politikere, eller alene utvikles av kommunen.

Verden er i vanvittig utvikling. Byene utvikler seg raskere enn valgperioder og offentlige rulleringer av planer. Det er en utfordring fordi byene blir hengende etter i utviklingen. Prosjekter som nye Thor Dahls gate er det byen skal ha flere av, men dersom det ikke settes inn i en forutsigbar og overordnet byplan, vil det vise seg å bli et problem for byutviklingen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags