Ryktene om butikkdøden i sentrum er betydelig overdrevet

Av

Tomme butikklokaler og gråpapir i vinduene er en del av virkeligheten i de fleste bysentra i Norge i dag. Man skal på ingen måte underslå at varehandelen har utfordringer eller stikke hodet i sanden, men man må heller ikke glemme alle lyspunktene.

DEL

MeningerSandefjord har et konsentrert og oversiktlig bysentrum med gode shoppingopplevelser, et yrende kafé- og byliv kombinert med kulturopplevelser for enhver smak. I tillegg satses det ressurser på parkanlegg og offentlig byrom. Alt dette er med på å øke attraksjonen og Sandefjords identitet og omdømme.

85% «over disk»

Selv om det er butikker som legger ned, er det fortsatt 85 % av all omsetning i varehandelen som foregår «over disk». Det er i underkant av 30 % av fysiske butikker og kjeder som sliter med lønnsomheten, men dog er det da over 70 % som gjør det tålig bra, og mange gjør det meget bra.

Det er også andre positive nyheter som må nevnes. Flere kjeder og enkeltbutikker pusser opp og investerer i 10-millioners klassen på Hvaltorvet bare i 2020. Det underbygger en positivitet til markedet i Sandefjord og byens sentrum.

Det finnes også mange eksempler i sentrum på butikker og serviceytere som gjør det godt. Tittins feirer i disse dager sitt 20-årsjubileum, Maison Grabot utvider til nye byer, gallerier popper opp, nye butikker etablerer seg – eksemplene er mange.

Nødvendig omstilling

Vi står ikke foran en avvikling av fysiske butikker, men en nødvendig utvikling. Det er også sånn at vi fortsatt vil oppleve butikker som legger ned, og noe av dette er en nødvendig «shake out» på grunn av delvis overetablering, svake konsepter, nye forbruksmønstre og endrede behov, for å nevne noe. Videre er det også sånn at servicenæringen øker, og vil i noen tilfeller overta typiske butikklokaler. Det er en vedvarende trend, og er ikke negativt for et sentrum som Sandefjord.

Netthandel kommet for å bli

Forbruksmønstre og behovene endrer seg, det vil også varehandelen gjøre. For moderne, tidspressede og convenience-søkende kunder er netthandelen kommet for å bli og grensen mellom digital, og fysisk handel er visket ut. Varehandelen er i ferd med å bli en integrert, sømløs opplevelse på tvers av enheter og touchpoints.

Brorparten av kundene foretrekker fremdeles å handle i butikk, men vil også kunne kommunisere, bli inspirert og handle digitalt når de foretrekker det. Det er en viktig utfordring for varehandelen, men absolutt løsbar, og mange er godt i gang.

Service er alltid moderne

Heldigvis går aldri god, gammeldags service av moten. Kundene vil ha både «bløt» service i form av personlig omtanke, oppmerksomhet, vennlighet og hjelp til å føle seg vel. Samtidig vil også kundene ha «hard» service som er konkret veiledning, mulighet for reparasjon, tjenester tilknyttet produkt og bruk. Service skal være både vennlig og personlig, men også bærekraftig og effektiv. Det er våre sentrumsbutikker gode på, og dette vil være om mulig enda viktigere fremover for å møte nye ønsker og behov.

God handel!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags