Poenget med journalistikk er å komme til bunns i saken

Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevTil Sandefjords Blad, takk for at jeg fikk komme på trykk! Av svaret fra redaktør Steinar Ulrichsen ser jeg at jeg må være enda tydeligere på hva jeg savner av kritisk journalistikk fra min lokalavis - her er 6 spørsmål som ikke ble stilt under streiken:

Hvorfor skal privatskoler som Skagerak International School få handlingsrom til å være «annerledes» på læreres arbeidsvilkår når 85 % av de økonomiske midlene kommer fra det offentlige?

Hva er årsaken til at Skagerak står i et økonomisk uføre (SB 15.11.2016), hvor lenge har det pågått og hvem har ansvaret?

Hva er sammenhengen mellom skolens økonomiske situasjon, lærernes arbeidsvilkår og det at de til slutt måtte streike for å få tariffavtale?

Lå det virkelig en tariffavtale «på bordet» før streiken begynte slik skoledirektøren hevdet i SB 30. mars? Hvem går til streik når alt er avklart og problemene er løst?

Hvorfor ble PCer og nøkkelkort konfiskert under streiken, og epost- og server-tilgangene kuttet?

Deretter 1 spørsmål som jeg håper mange genuint lurer på: Hva skjer med arbeidsforholdene til lærerne nå som streiken er over?

Ulrichsen sier seg fornøyd med å ha trykket leserbrev fra lærerne «i tur og orden». Husk at det bare kom to brev fra Skagerak-lærere - et av dem kom aldri på trykk i papirutgaven. Samfunnsmandatet deres er uansett mye videre enn bare å trykke leserbrev. En lokalavis skal drive kritisk, undersøkende journalistikk. Det er ennå ikke for sent.

ANDRE MENINGER:

  Dekningen av streiken var ikke slik du hevder, Nina Arnesen

Ensidig dekning av streiken på Skagerak International School

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags