Hvor stor klasse går ditt barnebarn i?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Stadig flere barn og unge går på skoler med mange elever per lærer. I en trang kommuneøkonomi klarer ikke alle kommuner å prioritere skole høyt nok til å sikre alle elever små undervisningsgrupper. Det er ikke uvanlig med flere enn 20 elever per lærer. Skal det være tilfeldigheter som bestemmer om ditt barnebarn får tett nok læreroppfølging?

DEL

LeserbrevSkolen skal ta utgangspunkt i den enkelte elevs forutsetninger for læring, som kan variere mye mellom elevene i en klasse. Når hver tredje lærer melder at de har for store klasser til å kunne følge opp hver enkelt elev godt nok, er det mange barn og unge som ikke får den tette oppfølgingen de trenger og fortjener.

Forskning viser at læreren er skolens viktigste ressurs, og at tett oppfølging av elevene er avgjørende for å skape en god skole og et godt læringsmiljø. Likevel får stadig flere elever undervisning i stadig større klasser. Skal skolen kunne utvikle enhver elev til den beste utgaven av seg selv, må det ikke være for mange elever å følge opp for hver lærer.

Alle elever i Norge har rett til en likeverdig opplæring, og da må alle skoler være sikret et forsvarlig minstenivå av lærerressurser som står i forhold til elevtallet. Ditt barnebarn må ikke bli avhengig av flaks og uflaks når det gjelder gruppestørrelse. Vi trenger derfor en minstenorm for lærertetthet gjeldende for den enkelt skole.

Stortingsvalget nærmer seg, og vi oppfordrer lokale stortingskandidater til å fortelle deg, som bestemor eller bestefar, hva de vil gjøre for å sikre at undervisningsgruppene ikke skal bli for store. Vil politikerne støtte en minstenorm for lærertetthet på skolenivå?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags