Er dere imot tidligere innsats i barneskolen?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Kjære Sandefjord Arbeiderparti, Vestfold SV og andre som har slaktet regjeringens lærerkutt i ungdomstrinnet: Mens dere er opprørte og rystet over at regjeringen kutter lærerstillinger på ungdomstrinnet, er jeg stolt av at regjeringen nå putter inn millioner av kroner øremerket lærerstillinger på barnetrinnet.

DEL

LeserbrevLa meg minne dere på saken.

Høsten 2012 ble det fra de rødgrønne innført en forsøksordning av et fireårig tilskudd til om lag 600 nye lærerårsverk i ungdomsskolen. Forsøksordningen omfattet 573 nye lærerårsverk i 98 kommuner der Sandefjord var en av de heldige. For skoleåret 2016-2017 avvikles denne ordninger, og vi har de siste ukene hvor stor og stygg regjeringen er.

For det første var denne ordningen fra starten av ment som en tidsbegrenset, fireårig forsøksordning der formålet var å høste erfaringer. At det skulle være en forsøksordning var videre en klar forutsetning fra de rødgrønne da ordningen ble innført. Dette fremgår klart av både innstillingen til statsbudsjettet 2013, i statsbudsjettet i seg selv, samt Kristin Halvorsens eget innlegg i budsjettdebatten i desember 2012.

I desember i år vil regjeringen se på effekten av forsøksordningen, og det er ikke før neste år vi får et legitimt grunnlag for hvordan økt lærertetthet har påvirket elevenes læring og skoleresultater.

For det andre kan man si at det uansett ikke vært aktuelt for noen å videreføre denne forsøksordningen slik vi til nå har hatt den. Forsøk må i sin natur være tidsbegrensede, og det kan være helt andre skoler som har behov for ekstra lærerstillinger i dag, enn de som ble tatt med i ordningen basert på tall fra skoleåret 2011-2012.

Mens det i Sandefjord har vært Breidablikk, Bugården og Varden ungdomsskole som nå har vært med på prøveprosjektet, kan det i neste periode være andre skoler som hadde trengt prosjektet mer. 

Imens evalueringen pågår legger regjeringen istedenfor opp til en tidlig innsats i skolen. Innsatsen skal settes inn for elever på 1.-4. trinn, istedenfor på ungdomsskolenivå. For de elevene som sliter holder det ikke å bli plukket opp med lesevansker i 9. klasse. En slik elev har allerede brukt 9 år av livet sitt på så vidt klare å forstå pensum. Istedenfor kunne ha fått tilrettelegging fra dag 1.

Dersom denne eleven kan bli plukket opp fra starten vil det i praksis si flere år med slit og penger spart, særlig for Sandefjord kommune som i sine egne budsjetter kan bevilge lærere på hvilke skoler de vil. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags