Lærertetthet og læringsutbytte

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Leder i Skole og barnehageutvlaget, Anne Strømøy (H), omtaler i et leserinnlegg i Sandefjords Blad tirsdag 18.10 Lozan Balisanys uttalelser som "pussige". Hun reagerer tilsynelatende overrasket på at Lozan Balisany er opprørt over at dagens regjering nå trekker tilbake 600 lærerstillinger som ble innført av den rød/grønne regjering i sin tid.

DEL

LeserbrevVidere antyder hun i sin overskrift at Ap driver med "kuriøs omgang av fakta". At Anne Strømøy føler behov for å forsvare sin egen regjering, finner jeg helt naturlig og ikke overraskende i det hele tatt. Argumentasjonen er som før, kjent og forutsigbar. Det gjør den derimot ikke holdbar av den grunn. Snarere tvert i mot. Hvem som driver med "kuriøs omgang av fakta" kan det være grunn til å stille seg spørsmål om. 

For å ta det første først. Den rødgrønne regjerings forsøksordning med økt lærertetthet viser seg å ha vært en suksess. Økning i antall grunnskolepoeng i Sandefjord etter 10. klasse er en av flere indikatorer på det. Pedagoger og annet skolefagligpersonell har visst i mange år det Høyre nå synes å erkjenne. Nemlig det at lærertetthet HAR en betydning for elevers læringsutbytte.

Gledelig er det derfor at Høyre nå synes å komme etter på dette punktet. Velkommen etter.  Selvsagt er det derfor ikke rart at Lozan Balisany og Ap er opprørte over at regjeringen velger å ikke videreføre ordningen. Det tror jeg Anne Strømøy forstår. Er det noe som er viktig for Ap, så er det elevers læringsutbytte. 
 

Tidlig innsats er viktig og i mange henseende helt avgjørende for elevers videre utvikling. På dette punktet er Anne og jeg selvsagt helt enige, men det hele fortoner seg for undertegnede smått absurd at Høyre nå ønsker å "ta fra den ene i skolen og gi til den andre". Økt lærertetthet gir økt læringsutbytte.

Dette vet vi nå, så hvorfor tenke "enten/eller"? Dersom regjeringen nå gjør alvor av sine planer, så skulle det tilsi at ved oppstart av neste skoleår så vil samtlige årskull fra 5. til 10. trinn rammes som følge av kutt i lærerstillinger på ungdomstrinnet. Dette ønsker ikke Arbeiderpartiet, for vi tenker skoleløpet helhetlig fra 1 til 10 trinn. 

At Anne Strømøy velger å ikke nevne PPT, med sine store utfordringer når hun omtaler "tidlig innsats", forstår jeg veldig godt at hun ikke tør.

En kuriositet er jo at opposisjonspartienes forslag til politikergodtgjørelser ville spart kommunen for ca 1 million kroner, som igjen kunne resultert i flere ressurser til PPT og skolen.  For oss som er opptatt av at elevens læring er "pri én". 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags