Høyre har de siste 15 årene vært en bremsekloss for utviklingen av Sandefjord-skolen

I juni kunne du i Sandefjords Blad lese kronikken «Høyre-skolens forlis». En påstand fra min side var at utdanningsdirektøren i Oslo-skolen, Astrid Søgnen, var sjakk matt. Noe som for tre måneder siden skapte oppsikt. Jeg ser nå tydelige tegn på at Høyre-skolens fall er nært. Både nasjonalt, i Oslo og Sandefjord.

DEL

MeningerUtover høsten har det vært enda mer dramatikk i Oslo-skolen enn tidligere. Byrådsleder Raymond Johansen har gitt beskjed til Søgnen om at hun må gå av når hun 8. november fyller 67 år. Mot sin egen vilje. Søgnen slåss for sin maktposisjon sammen med de fleste av sine 21 direktører i hovedstadens utdanningsetat.

Samme kveld som beskjeden til Søgnen ble gitt av byrådslederen, kom det for eksempel varsler fra flere av Søgnens direktører i Utdanningsetaten på skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV). Skolebyråden ønsker også, som Johansen, en annen person enn Søgnen til å lede Oslo-skolen.

Hovedverneombud Einar Osnes i Utdanningsetaten i Oslo reagerer kraftig på spillet som foregår. Han er klar på at Søgnens epoke for lengst er over.

Omdømmet til Oslo-skolen ble viktigere enn elevene og lærerne under Høyre-skolens ledelse. Gode saker ble det store overskrifter av. Høyre-byråden og Søgnen smilte om kapp som om de skulle ha vunnet OL-gull. Ved kritiske spørsmål fra mediene, eller ved spørsmål om hvorfor lærere og ledere ble presset ut av «sin» skole, var det tyst.

Bløffen er avslørt. Juksing på statistikkbruk. Detaljstyring. Skjemavelde. Kontroll. Trening på nasjonale prøver istedenfor vanlig undervisning. Frita de elevene som ødelegger det gode gjennomsnittet på nasjonale prøver.

Fryktkulturen har nå ført til et mytteri blant lærere i Oslo-skolen. I Aftenpostens og VGs spalter står nå en rekke lærere fram og forteller sine historier under Søgnen-regimet. Historier som bekrefter alle «ryktene» om hva som har foregått under Høyres byrådsledelse.

Sandefjord-skolen til Høyre er tuftet på Oslo-skolens ledelsesprinsipper. Målstyring er også Bibelen i vår kommune. Det som skjer i klasserommene, er mindre viktig.

Bare resultatene samsvarer med måltall, er alt bra, kan det virke som. Statistikk, skjemaer og digitale verktøy blir viktigere enn dialoger.

Innspill, pedagogiske debatter og utfordrende spørsmål fra lærere og skoleledere, føles lite velkomne i det politiske miljøet som styrer Sandefjord kommune i dag.

Mange hevder at Sandefjord-skolen sakker akterut under Høyres ledelse. Jeg er enig.

Høyre har de siste 15 årene vært en bremsekloss for utviklingen av Sandefjord-skolen. Mange kan lese rapporter.

Få kan praktisere god skolepolitikk til beste for hver eneste elev i Sandefjord. Når en hedersmann som Lars Flagstad (V), og opposisjonen, blir klubbet ned av Høyres leder i en skoledebatt i et hovedutvalg, gir det et klart signal til kommunens velgere.

Nok en sentral Høyre-leder i Sandefjord har fått stemplet hengende på seg som maktarrogant. Flagstad med flere tiår som skoleleder og lærer må lyttes til.

Hva blir Aps skolepolitikk i Sandefjord, lurer du sikkert på. Fra målstyring til tillitsbasert ledelse er kortsvaret.

Det er befriende å lese ordførerkandidat Hilde Hoff Håkonsens kommentar i SB. Hun ønsker at den enkelte skole i Sandefjord skal få mer frihet og faglig tillit. Dette skaper trygghet for lærerne og elevene.

Lærere, skoleledere og ansatte i skolene skal lyttes til. Det er de som vet hvordan pedagogiske virkemidler funker i klasserommet. Tillit gir energi. Tillit gir kreativitet. Tillit gir inspirasjon. Tillit gir utvikling. Tillit gir læring. Tillit smitter fra alle ansatte i skolen over til barna. Elevene. Ungdommene. Foreldrene. Besteforeldrene. Omgivelsene. En optimistisk ledelse gir framgang og skoleglede hos de flotte barna og ungdommene våre. De fortjener det.

Satsing på livsmestring, fysisk og mental helse kombinert med ulike typer pedagogiske modeller, vil gi Sandefjord-skolen et solid løft. Hilde Hoff Håkonsens visjoner om en kursendring i skolen, gir meg håp om en skolepolitikk som vil gi skoleadministrasjonen, ledere, lærere og ansatte i skolene våre muligheter til å få det beste ut av elevene våre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags