Resultatene på SVGS gir grunn til bekymring

Av

Sist uke kom det en undersøkelse som viser at SVGS har utfordringer hva gjelder elevenes læring.

DEL

MeningerDet er etter hvert kommet til gode kartlegginger som viser hva den enkelte skolen bidrar med. Det er i særdeleshet det forrige ukes oppslag henviser til, skolebidraget, som godt beskriver kvaliteten i den enkelte skole. Og her har vi utfordringer i Sandefjord.

I grunnskolen som forvaltes av Sandefjord kommune, har det vært jobbet hardt og intenst i mange år for å sørge for at elevene lærer mest mulig. Årsaken til at vi som skoleeier mener at elevens læring er det aller viktigste i skolen, er at dette har direkte innvirkning på elevenes mulighet til å lykkes senere i livet.

LES SAKEN HER: SVGS med svakere resultater enn gjennomsnittet

Heldigvis er det ikke slik at alle trenger en bachelor eller masterutdanning for å lykkes. Men det er en direkte sammenheng mellom dine karakterer på skolen og sannsynligheten for å havne i trygdesystemet. Det er en ubehagelig sannhet – like fullt er det avgjørende for de det gjelder.

Har du tre eller mindre i snittkarakter fra ungdomsskolen, er sannsynligheten for at du mottar en trygdeytelse når du er 24 år, 20 prosent. Har du derimot en karakter mellom 4 og 5, er denne sannsynligheten redusert til om lag 4 prosent.

Men med næringslivets krav til morgendagens arbeidstagere er det stadig flere jobber som krever utdanning utover ungdomsskolen. Det er avgjørende at også videregående opplæring bidrar til at elevene kommer seg gjennom utdanningsløpet.

Satsingen i Sandefjordskolen over mange år gir resultater. Dette bekreftes også av ledelsen ved SVGS.

Siste året før kommunesammenslåingen, 2016, viste at 75 elever fra våre skoler fullførte første klasse i videregående opplæring sammenliknet med tiden før endringene i 2010 ble iverksatt.

Det høres kanskje beskjedent ut, men det tilsvarer et helt trinn ved Andebu ungdomsskole. Hvert år.

Disse elevene har dermed et helt annet utgangspunkt for å kunne velge seg sin egen fremtid med aktiv deltagelse i samfunnet. Vi er ikke i mål i Sandefjord, men vi er på rett vei.

Men så ser vi at SVGS har utfordringer med å videreforedle dette. En gjennomgang viser at dessverre er det ikke slik at årets resultater var et unntak. Det gir grunn til bekymring, og sikkert en del frustrasjon også, når man ser at arbeidet som legges for dagen i våre kommunale skoler, ikke videreføres når det gjelder som mest og elevene nærmer seg uteksaminering av de obligatoriske 13 årene.

Vi har tydelige mål og forventninger til elevenes læring i Sandefjordskolen. En av dem er at 85 prosent skal fullføre og bestå videregående opplæring. Som skoleeier vil vi nødig måtte fire på dette. Det er jo vi i Sandefjord kommune, og våre innbyggere og budsjetter, det går utover dersom vi i fellesskap ikke lykkes i skolen.

Avslutningsvis så er det slik at dette ikke er et problem kun i Sandefjord. Mange videregående skoler i Vestfold har tilsvarende utfordringer om enn i varierende grad.

Spørsmålet til fylkespolitikerne blir da: Hva nå?

ANDRE MENINGER:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags