Hva skjedde med sykkelbyen Sandefjord?

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Du har kanskje sett reklamen hvis du har vært i Oslo i sommer; bybussene har påklistret store bilder av Sandefjordsfjorden som kryr av båter i alle fasonger. Bildet gir et fugleperspektiv av fjorden med yrende sommerliv. Under står det; «Slik er køene i Sandefjord».

Reklamen er genial i all sin enkelhet. Bilistene som ser reklamen, er kanskje allerede irriterte over køen de sitter i, stekende varmt er det i Oslo-gryta, men ikke langt unna er det bare idyll og en sval bris. «Flytt til Sandefjord!», er budskapet, men vi undrer oss; hvor lang tid vil det gå før vi også ser bilkøer i Sandefjord? For hvis vi ikke tar grep allerede nå, tror vi at det er det som kommer til å skje også i Sandefjord. Skal vi holde køene unna byen, må flere over på sykkel.

For noen år tilbake ble det annonsert at Sandefjord skal være en Sykkelby, dessverre er det mye som tyder på at Sandefjord i likhet med mange andre byer i Norge er og forblir en bilby. En undersøkelse utført av SINTEF for Statens vegvesen viser at flere og flere velger bort sykkelen framfor bil eller moped.

Det er flere grunner til det. Én grunn kan være mangel på trygghet i trafikken. En annen grunn kan være at det det ikke er lagt til rette for å sykle i byen. Et aktuelt spørsmål er derfor Hvordan kan vi få et tryggere sykkelsystem samtidig som vi gjør det mer attraktivt å sykle? Vi har kommet frem til noen ideer til hva kommunen kan gjøre for å gjøre seg verdig til navnet, «sykkelbyen», Sandefjord har gitt seg selv. Vi vil her foreslå fire tiltak som vi tror vil gjøre Sandefjord til Norges beste sykkelby.

Tiltak 1: Flere sykkelfelt i byen. Fortau er først og fremt prioritert for fotgjengere, og det er kun tillatt å sykle på fortau når det er få fotgjengere, og passeringen av gående må skje med god avstand. Spesielt i rushtiden, når skoleelever er på vei til skolen, og andre er på vei til jobb, er det risikofullt å operere i trafikken hvis man er på en sykkel. Derfor mener vi at kommunen burde investere i å lage sykkelfelt rundt om i Sandefjord, og kanskje til og med reservere hele gateløp for sykling. Dette er den beste måten å både holde seg unna de gående, men samtidig de kjørende.

Tiltak 2: Ekspressruter langs hovedveiene inn til sentrum. Langs hovedveiene inn til sentrum burde det være uavbrutte sykkelfelt – ikke opp og ned av fortauskanter slik som tilfellet er om man sykler fra mot sentrum. Slik det er nå er disse veiene direkte farlige for syklistene.

Tiltak 3: Tilrettelegge for vintersykling. Mange setter bort sykkelen om vinteren. Her ser vi for oss flere grep som vil få folk til å fortsette. Brøyting av sykkeltraseer må prioriteres. En annen idé er å støtte opprettelsen av et stort servicesenter for syklister som gjør det mulig for innbyggere å skifte til piggdekk og få billig service på sykkelen. Å skifte piggdekk og å stelle sykkelen må være enkelt, hvis ikke blir sykkelen stående i garasjen hele vinteren.

Tiltak 4: Bysykler. Kommunen bør plassere bysykler til fri bruk rundt om i hele Sandefjord. Dette kan være med på å gi muligheter til de som ikke eier egen sykkel. Ifølge Oslo bysykkel sine hjemmesider, var det en økning på 23 % syklende i Oslo etter at byen fikk innført bysykler. I likhet med Oslo, vil nok antall syklende i Sandefjord øke drastisk om vi får bysykler. Med en bysykkel kan man leie en sykkel via en app, og velge hvor lenge man vil leie den – enten 1 dag, eller en hel sesong. Sykkelen har en sporingsenhet som vil gjøre at man alltid vet hvor sykkelen er. Dette er både smart økonomisk, og ikke minst bra for miljøet.

Mange vil nok tenke at å kjøre bil er mer effektivt og praktisk, men i en by som Sandefjord kan sykling være minst like effektivt. Det er mange snarveier der biler ikke kan kjøre. I tillegg slipper man å bruke tid på å lete etter parkering. Det er ikke den eneste fordelen ved å sykle, for en annen stor fordel er at man kommer seg i bedre form og kan sikre en bedre helse, både for den som sykler og for den som slipper å puste inn støv og avgasser forårsaket av biler.

Vi vil at Sandefjord kommune skal gjøre tiltak for at flere skal sykle. Med ideene vi har presentert tror vi at Sandefjord vil bli den sykkelbyen vi har drømt om å være. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags