Buss Torp – Fokserød

Av
DEL

LeserbrevTelemarksekspressen kjørte tidligere 27 ganger på hverdager Torp – Fokserød. De har nå færre avganger, fordi de ikke kjører buss for tog mellom Larvik og Porsgrunn – Skien, men fortsatt ganske mange ganger.

Bør det gå buss fra Torp som kjører 01-ruta fra Fokserød til Larvik og tilbake opp Nansetgata og ut på E18 og til Fokserød og videre til Torp?

Torp stasjon bør legges ned til det kommer ny oppe ved terminalen, og shuttlebussen kunne da kjørt til Tønsberg hver halve time, som vil gi Torp mye bedre kollektivtransport, særlig hvis NSB forlenger Lillehammer – Drammen, så vi får halvtimes avganger fra Tønsberg til Oslo.

Hvis toget fra Drammen blir kjørt til Tønsberg, kan det ikke stoppe på Sande, Holmestrand og Skoppum stasjon hvis det skal rekke tur/retur på en time.

Den raske jernbanen med dobbeltspor ved Holmestrand, som kostet fem milliarder kroner, bør brukes mer enn en gang i timen.

Med halvtimes avganger til Tønsberg og en gang i timen til Sandefjord og Larvik blir det tre avganger i timen hver vei mellom Fokserød og Torp som er en farlig veistrekning å gå uten sykkelsti.

Fra Fokserød er det over 100 bussavganger på hverdager.

De som skal til Stokke og Sem, kan ta 01. Nettbuss Ekspress kjører ti ganger til Oslo og Sørlandet, Konkurrenten fem-seks ganger til Sørlandet og Lavprisekspressen til Stavanger.

011 Ekspress tre-fire ganger morgen og ettermiddag  på strekningen Larvik – Tønsberg og bruker 45 min, og 01 som kjører fra Horten til Stavern hver halvtime time på dagen på hverdager og hver time om kvelden, Lørdager og sommer. Søndag annenhver time.

Det er helt klart behov for buss på strekningen Torp – Fokserød.

Shuttlebussen som kjører ned til Torp stasjon, kan brukes til Fokserød, da hver buss er i bruk 12 minutter i timen.

Du  må ha flexi rutetider ved togforsinkelser. Buss Torp – Tønsberg bruker 20 minutter + to minutter innom Fokserød. Tog Torp – Tønsberg bruker åtte min fra terminalen og ned til Torp Stasjon og 15 derfra og inn til Tønsberg, totalt 23 minutter.

Vestfolbanen hadde elendig punktlighet i 2018, og bare det er grunn nok til å legge ned Torp stasjon og bruke bussen til noe som er mer nyttig.

Det blir mye buss for tog når det skal bygges ny jernbane, og da trenger vi ikke shuttlebuss til Torp stasjon når det ikke kommer tog.

Hvis flere tar taxi sammen, er det rimelig, men slike løsninger er det ikke i Vestfold.

«Pol bus» trenger ruteløyve hvis de kjører den samme strekningen hver dag til faste tider, noe de vel ikke gjør. De burde hatt drosjeløyve til den transporten de driver.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags