Kom tilbake til Torp, Bjørn Kjos!

VI TRENGER NORWEGIAN: Sist gang de var på Torp kunne vi fly til Bergen for en 200 lapp. Kom tilbake og ta opp «kampen» med Widerøe. Både til Bergen og Trondheim og hvorfor ikke andre steder også.

VI TRENGER NORWEGIAN: Sist gang de var på Torp kunne vi fly til Bergen for en 200 lapp. Kom tilbake og ta opp «kampen» med Widerøe. Både til Bergen og Trondheim og hvorfor ikke andre steder også. Foto:

Av

Det er hyggelig lesing at Torp Lufthavn leverer rekordresultater for 2018 med passasjerrekord og over to millioner reisende. Det vil si at de som bor nedover i Vestfold og andre nærliggende kommuner setter pris på flyplassen. Men mange savner Torp.

DEL

Meninger (Østlands-Posten) Det skal jo her allerede nevnes at det var utenlandstrafikken som sto for den største veksten og flyselskapene Wizz, Ryanair og KLM. Norwegian har også noen få utenlandsturer til Spania i uken samt at det går noen charterruter iblant.

Men går vi til innenrikstrafikken så er det kun Widerøe som er enerådende uten konkurranse. Etter at Norwegian trakk seg ut for noen år siden økte Widerøe sine priser over natten og det har aldri vært dyrere noen gang å fly med dem som det er i dag. Widerøe får enorme summer i statsstøtte for å kunne holde seg i luften og det er i luften de skal være.

I fjor høst sto over 10 av flyene på bakken grunnet tekniske problemer og på landsbasis ble det i september 2018 innstilt 206 flyginger. Året før i perioden april 2017 og fram til mars 2018 måtte selskapet tilbakebetale 4,7 mill. kroner til staten for å ikke ha oppfylt kravene om statstilskudd. Så kan vi stole på Widerøe? Selvfølgelig kan vi det. De er i verdensklasse når det gjelder sikkerhet og dyktige piloter men la også vanlige folk få lov å fly med dere. Dere har priset dere ut og trenger konkurranse. Det er godt vi kan ty til NSB for eksempel til Bergen. Et annet godt alternativ er Fjordline fra Langesund via Hirtshals og da kan man også handle taxfree og seile inn til Bergen dagen etter over en nydelig frokost.

Men Norwegian, hvorfor ikke komme sterkere og med nye krefter tilbake til Torp? Da dere i 2012 bestilte 222 nye fly, for øvrig den største ordren noen gang i Europa, trodde de fleste at Bjørn Kjos var en dagdrømmer og at dette var helt vilt. Så ser vi i dag at det mannen var gjorde var genialt.

I dag har han 31 B787 Dreamlinere i drift og er den nest største utenlandsaktøren i blant annet New York og Los Angeles samt London Gatwick. Han har fortsatt 93 A320/321 Airbus i bestilling som nå kommer fortløpende for levering. 6 stk. er allerede leaset ut eller solgt til asiatiske selskaper, dette også for å styrke kravene til egenkapital i selskapet (1,5 mrd.). Åtte av B737 som ble levert inn til selskapet fra oppstart er også solgt. Norwegian hadde i fjor en fyllingsgrad i flyene på over 80 prosent og hadde i november en trafikkøkning på 26 prosent og i desember 15 prosent økning. Dette er sterke tall og de fløy i 2018 ca. 37 mill. passasjerer. I dag har de en overkapasitet på fly.

Sist gang de var på Torp kunne vi fly til Bergen for en 200-lapp. Kom tilbake og ta opp «kampen» med Widerøe. Både til Bergen og Trondheim, og hvorfor ikke andre steder også. Dere blir hedret hvert eneste år med priser på deres dyktighet og «grønne flyvninger». Dere sitter på en av verdens nyeste flyparker. Dere kunne, tror jeg, fylt opp en B787 Dreamliner ukentlig til Statene. Torp har fasilitetene dere trenger til alt. Rullebane på 2669 meter er mer enn nok. Nordmenn er blitt et reiseglad folk og vi ønsker flere ruter direkte fra Torp, og vi ønsker Norwegian tilbake spesielt på innenlandsk, men også til utlandet.

Bare noen eksempler: Madrid, Berlin, Reykjavik, Roma og Paris. Du er en klok mann, Bjørn Kjos, og jeg vet du ikke setter flyene dine der det ikke er penger å tjene. Men ha i bakhodet at Torp Lufthavn er privateid og at flyplassavgiftene er lavere der enn på flyplasser eid av staten (Avinor). Husk at vi også er inne i den verste tiden for flyselskapene nå i disse dager. Skrap isen av vinduene på de flyene du har stående «i opplag» på Gardermoen nå og få dem ned til Torp.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags