Ap-folk i Vestfold, tør dere stå opp for taxfreesalget på Torp på landsmøtet?

Av

For to år siden, før stortingsvalget i 2017, vedtok Arbeiderpartiets landsmøte at Vinmonopolet skulle få monopol på taxfreeomsetningen her i landet, både på ferjer og flyplasser. Iallfall skulle saken «utredes», men alle forsto hvilken vei det bar, og hva partiet ønsket seg.

DEL

MeningerUndertegnede har forgjeves forsøkt å finne ut av hva partiets Vestfold- og Sandefjordsdelegater stemte. Støttet de opp om det famøse forslaget, eller talte og stemte de imot?

Sandefjord Lufthavn Torp ved administrerende direktør Gisle Skansen protesterte kraftig på forslaget om å skyve ut private, kommersielle drivere av taxfreeomsetningen da saken var oppe til debatt i Stortinget i 2018. Han påpekte at Torp flyplass som ikke-statlig flyplass på utsiden av det statlig eide Avinorsystemet er nødt til å kjempe for sin eksistensrett hver eneste dag. Torp har ingen mulighet til å få overført midler fra andre flyplasser i et system, men må ha stabile og forutsigbare rammebetingelser for å kunne optimalisere egne inntekter og kostnader.

Av avgjørende betydning

Skansen minnet om at Torp er det viktigste infrastruktur-knutepunktet i regionen og av avgjørende betydning for nyetablering av næringsvirksomhet, tiltrekning av høyt kvalifisert arbeidskraft og generell tilflytting. Sandefjord Lufthavn Torp er «lokomotivet» i næringsutviklingen i Sandefjord, Vestfold og regionen rundt.

Avinor regnet ut at Arbeiderpartiets, SVs, Rødts og Senterpartiets anslag mot norske flyplassers taxfreesalg ville gi et inntektstap på 1,45 milliarder kroner. Proporsjonalt ville Sandefjord Lufthavns inntekter blir redusert på samme måte. Gisle Skansens konklusjon var at Torps eksistensgrunnlag ville komme i fare.

Betydelig risiko

Opposisjonen på Stortinget, med Arbeiderpartiet i spissen, ba om en konsekvensutredning, og det fikk den.

Helse- og omsorgsdepartementet konkluderte med at lufthavnene her i landet vil ha «betydelig risiko» for sin økonomi dersom Vinmonopolet med statlig tvang skulle overta taxfreeomsetningen.

Avinor sa rett ut at der er begrensede muligheter for å finansiere ulønnsomme lufthavner over statsbudsjettet, og at konsekvensen kunne bli nedleggelse av lufthavner og færre flyruter. Vestfolds stortingsrepresentant Erlend Larsen (H) fra Sandefjord advarte sterkt mot monopoliseringen og fryktet dramatiske konsekvenser for Torp.

Stort inntektstap

Og han hadde rett: Lufthavnledelsen har regnet ut at inntektstapet kunne gi 30 prosent mindre inntekter fra taxfreesalget, eller om lag 45 millioner kroner årlig. Torp kunne ikke lenger regnes som kommersielt lønnsom, og nedleggelse ville bli den sannsynlige utgangen.

Så er da mitt spørsmål til Vestfold Arbeiderparti foran landsmøtet neste helg: Vil dere ta en omkamp i denne saken og forsøke å få vedtaket på forrige landsmøte opphevet, eller aksepterer dere at Vinmonopolet skal overta på Torp med de alvorlige negative konsekvensene det innebærer?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags