En del av dere som leser, vil ha kjent hva jeg snakker om på kroppen. Rundt 30 prosent vil i løpet av livet ha vært inne i en depresjon. Det er mye. Rundt 30 % av oss har vært sugd inn i et sort hull. Det var i hvert fall slik jeg erfarte det.

Mange symptomer

Se for deg de koselige julelysene som er tent. SÅ kommer lyseslukkeren. Det blir mørkt. Det blir røyk og os og vanskelig å puste. Symptomene på depresjon kan være mange. Nedstemthet, tiltaksløshet, fortvilelse, redsel. Unormalt dårlig eller unormalt stor appetitt. Søvnløshet. Og tygg litt på denne, sitert fra helsenorge.no: «Nedsatt interesse for ting du vanligvis liker». Ja, det er sykt det! Du mister interessen for det du liker. Hva blir igjen da? Du er redd og trøtt samtidig. Du er redd for å mislykkes, men har ikke energien og trangen til å gjøre noe med det. Du vil på en måte møte venner, men orker ikke å sosialisere deg. En deprimert har veldig lett for å isolere seg, men det gjør bare vondt verre. Du orker ikke annet enn å være alene, men du vil samtidig ikke være ensom. Du tar inn alt på engang, for i neste nå kjenne deg paralysert og nummen.

Sykdom på linje med kreft

Det er viktig å kjenne til depresjonens symptomer. For depresjon er en sykdom på lik linje med kreft. Det er mange typer kreft, noen mer alvorlige enn andre. Slik er det med depresjon også. Noen typer kreft er dødelig. Man kan dø av depresjon også. Min depresjon var så dyp at jeg ville ta mitt eget liv. Hjernen min fungerte ikke. Den var i kjemisk ubalanse.

Ikke negativitet

Det er greit å få med seg at dyp depresjon ikke bare er noe psykisk. Også på det fysiske plan kan skadelige endringer inntreffe. Hvis man ikke vet dette, kan man komme i skade for å forveksle en deprimert persons handlinger med negativitet. Og hvem vil være sammen med en negativ person? Mantraet «Tenk positivt!» runger i vårt moderne samfunn. Det er mange grunner til at det ikke fungerer for en deprimert. Det er ikke der den onde sirkelen brytes. Det gjøres ved samtalehjelp. Det kan være nødvendig for noen med medikamentell hjelp. Dette kan kanskje få en deprimert til å bli fysisk aktiv igjen, noe som har en sterkt helbredende effekt. Når depresjonen har en mer moderat eller mild form, kan man være klar for å begynne å tvinge seg selv til å gjøre de tingene man likte best på nytt. Selv om det nok kan høres rart ut er det slik det fungerer.

Tenk konstruktivt

I starten må man tvinge seg selv til å gjøre det man brukte å elske. Bedre enn «Tenk positivt» er «Tenk konstruktivt». Det er ikke alltid det samme. Jeg har lært mye om meg selv det siste året. Og om andre. Jeg har møtt folk, også i min nærmeste krets, som har sett på meg som negativ. Først ble de sinte på meg. Kan du tenke deg hvordan det kjennes? Når du er på ditt mest sårbare, når alt er svart, så kommer det noen du tidligere har kjent nærhet til og er sint på deg. Det var ikke innpass for meg lenger i deres rosenrøde boble. Så kuttet de meg heller ut. Heldigvis har de aller, aller fleste ikke reagert sånn. De har brydd seg om. Og de har hjulpet meg, kona mi og barna mine med å trekke meg i gang igjen. Jeg er evig takknemlig.

En grøft å falle i

Nå er jeg frisk igjen. Jeg er i balanse. Men man kan spørre om de som har tatt turen litt for langt inn i det jeg vil kalle positivitetstyranniet, ikke har gått for langt den veien? Det er en grøft å falle i. Og du blir ikke fornøyd, sånn på ordentlig, av å befinne deg der. God bedring!

Til jul i år ønsker jeg meg ikke mye. Listen er kort. Jeg vil låne ordene til dikteren Janice Langford:

Kanskje alt du egentlig

ønsker deg til jul i år,

er sånn ekte fred i sjelen.

Den roen som bare

betyr fravær av frykt

og som gjør at du ikke trenger

å holde vakt hele tida.

Når vi bryr oss om hverandre, når vi er åpne og stiller spørsmål, når vi ikke er bombastiske, påståelige, selvrettferdige og lukkede, da er det grønt lys. Da er det fest. Nu kör vi! Riktig god jul!