I sommer så jeg for eksempel dette: En lat og varm ettermiddag svømmer et par over fra østsiden av Tveitanodden (populært kalt Folehavna) over til Svartskjær. De tråkker rundt og undersøker den lille idylliske øya før de svømmer tilbake.

Alt såre vel og slik det skal være, tenker du kanskje?

Nei, tenker jeg.

Fordi jeg den samme dagen så den ene store båten etter den andre i full fart guffe igjennom det lille sundet. Jeg sto med andre ord på land med hjertet i halsen og krysset fingre for det svømmende paret.

Hva hadde skjedd om det kom en daycruiser kjørende med sola rett i fjeset akkurat idet paret var halvveis over?

LES OGSÅ: Mange kjører altfor fort på fjorden: – Godt mulig å bli stoppet

Det er for øvrig brudd på regelen om at maks fart 100 meter fra land er 5 knop. Det er dessuten, og det synes jeg er verre, brudd på god folkeskikk som tilsier at du ikke skal oppføre deg slik at du kan skade andre.

Jeg har også sett dette. Talløse båter som kjører fort forbi badebøyene og snitter dem i det de kjører ut eller inn fra Tangenbukta, eller andre steder der badebøyer er satt ut.

Her svømmer det jo folk hele tiden. Både innenfor, utenfor og rundt badebøyer. Men uansett – hvordan skal en badende kunne vite at en båt som kommer i full fres tett opp til en badebøye kommer til å kjøre utenfor bøya?

Og hvem vil ha en båt i full fart bare noen få meter unna der de svømmer?

Det er brudd på regelen om at du skal holde maks 5 knop også minst 50 meter utenfor en badebøye. Det er altså forbudt å kjøre på innsiden, og utenfor en bøye er det maks 5 knop innenfor 50 meter..

Og jeg vil påstå, dette er også brudd på god folkeskikk. Man er jo redd for at noen skal bli alvorlig skadet.

Men jeg er ikke enestående.

LES OGSÅ: Hytteeiere reagerer på råkjøring i fjorden: – Kjørte i 50 knop

En undersøkelse viser at åtte av ti båteiere i Vestfold har opplevd at andre båtførere er til sjenanse og bryter fartsgrensene til sjøs.

58 prosent av de i Vestfold som har svart i undersøkelsen sier de opplever dette av og til. 20 prosent svarer at de opplever det ofte. Undersøkelsen er utført av Ipsos for Gjensidige.

Vi er med andre ord mange som er blitt mer utrygge på sjøen.

Bekymringen er at dette er regler som ikke er veldig vanskelig å forstå. Og uansett regler, gir det ikke god mening å kjøre fort der det kan tenkes å være badende eller der kjøringen kan være til fare eller sjenanse for andre. Det skal ikke være nødvendig å pugge en regel utenatt for å skjønne det.

LES OGSÅ: Båtfolket irritert over høy fart og ekstremkjøring: – Mange uerfarne båteiere

Det er med andre ord holdningen som er problemet.

Det er derfor lett å være enig med havnesjefen i Sandefjord. Han mener det ikke holder med én politibåt som patruljerer et område fra Holmestrand til Helgeroa, - og som i tillegg skal følge med på mye annet enn fart.

Politiet sier selv at de ikke kan være over alt. Det er det også lett å være enig i. Men hva med å i det minste planlegge for mer synlighet på sjøen neste år? Vi er mange som knapt har sett dem i det hele tatt.

Men det vi har sett er mange farlige situasjoner.