Det er reiselivet som skaper flest jobber

Sandefjord har mye å tilby turister med. Her er et bilde fra Vøra.

Sandefjord har mye å tilby turister med. Her er et bilde fra Vøra. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Mange næringer i Norge fører til verdiskaping for mennesker og samfunn.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Jeg nevner som eksempel etablering av private produksjonsbedrifter, utdanningstilbud, helsetjenester – og reiselivsnæringen. Den siste «ser» vi kanskje ikke så godt som mange andre, men den burde interessere oss i langt høyere grad!
 

For nordmenn er den fantastiske naturen rundt oss noe nær selvfølgelig, noe som alltid har vært der: Fjellene, fjordene, skogene, viddene, skjærgården, de urbane idyllene. Men oppsøker vi disse kvalitetene, tar de pusten fra oss: De vakre landskapene, det mystiske, det ukjente vekker nysgjerrighet og beundring. Matopplevelser, kulturtilbud frister. Dessuten kan vi i en urolig verden by på trygghet, det betyr mye for stadig flere.

Men utnytter vi disse naturgitte forutsetningene maksimalt i verdiskapingsperspektiv?

Forutsetningene og grunnlaget er det aller beste: Reisesøk til Norge har steget med 28 prosent. Amerikanerne viser rekordinteresse. Generelt får Norge positiv omtale over hele verden: Naturen, de genuine opplevelsene, spennende møter med byene våre – og møtene med dem som bor her.

I følge årsmeldingen fra NHO i 2016 var det 33,1 millioner overnattinger i Norge det året. Innenlandske og utenlandske turister la igjen 42,8 milliarder kroner. Det er en økning på hele fem prosent fra året før, som også var et rekordår. Nordmenn sto for 23,4 millioner overnattinger, mens utenlandske besøkende sto for 9,7 millioner overnattinger.

I verdiskaping sto næringen for over 110 milliarder kroner. Det er en økning på nær 8 prosent fra året før.

Reiselivsnæringen er blant de næringene i Norge der det skapes flest jobber. Den sysselsetter 158 400 årsverk (2015).

I en tid der andre næringer nedbemanner som følge av omstilling, ny teknologi og globalisering, er betydningen av reiselivet som jobbskaper økt kraftig. Målet er å øke trafikken fra utlandet, samtidig som flere

nordmenn bør reise mer i eget land. For reiselivet er den næringen som har hatt størst sysselsettingsvekst i privat sektor.

Så er dett et viktig poeng: For mange unge er en jobb i overnattingsbedrifter, kafeer og restauranter, transport og guiding det første møte med arbeidslivet. Reiselivet er dessuten en viktig «integreringsnæring» med en høy andel ansatte med utenlandsk bakgrunn.

LES OGSÅ: Kjære redaktør Ulrichsen, får plattingene stå (ikke vogner), blir det kø for å campe i Sandefjord!

Mye ved Norge fascinerer utlendinger. I Storbritannia er nordlyset kåret til den ferieopplevelsen flest briter ønsker å oppleve i løpet av livet, har Lonely Planet funnet ut.

Men utenlandske turister forelsker seg også i Vestfolds natur, fra innland til skjærgård.

Jeg tror vi kan gjøre enda mer for å legge forholdene til rette for et blomstrende reiseliv lokalt. Både for individuelle besøk, gruppereiser og store arrangementer. Arrangementsturismen er et underkjent og underkommunisert fenomen. Tenk stort, tenk Sandefjord!

Biografi for Anita Miric

ANDRE MENINGER:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken