Sandefjord må bry seg om Tønsberg: Når vi bygger fra Oslo mot Skien, står Tønsberg foran Sandefjord i løypa

Vignettfoto

Vignettfoto

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Intercity-satsingen gir Sandefjord muligheter for gode fremtidige transportløsninger og vil bidra til en god byutvikling.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.InterCity-prosjektet er utviklingen av et godt, raskt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Strekningen mellom Tønsberg, Sandefjord og Larvik er en viktig del av Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt. Det vi planlegger nå, skal kunne brukes av våre barnebarn og deres etterkommere i fremtiden.

En «gavepakke» til Vestfold: Dagens Vestfoldbane sto ferdig i 1881. For 136 år siden var konkurrerende transportmiddel hest og kjerre. Nå må vi finne bedre løsninger, for å sikre et godt kollektivtilbud mellom byene i fylket, mot Grenland og mot Oslo-området.

På Østlandet står vi foran en sterk befolkningsøkning. Dette fører til en kraftig trafikkvekst. Stortinget har bestemt at InterCity-satsingen skal være et klimavennlig svar på disse utfordringene. Skal toget være attraktivt for mange reisende, trenger vi kortere reisetider, flere avganger og stasjoner som ligger sentralt plassert i byene.

Storsamfunnet bidrar med milliarder av kroner for å utvikle et moderne togtilbud gjennom Vestfold. Dette er «gavepakken» som vil styrke distriktet, Sandefjord og de øvrige byene. Vi håper kommunen slutter seg til planene, og vil fortsette den gode dialogen for å utvikle løsningene sammen med Bane NOR.

Sandefjord må bry seg om Tønsberg: Når vi bygger fra Oslo mot Skien, står Tønsberg foran Sandefjord i «løypa». Det betyr at løsningene som velges i nord får konsekvenser for byene lenger sør, og reiser Vestfold-byene imellom.

Hvis Tønsberg vil ha en løsning med lenger reisetid, må vi spare inn det tapte i Sandefjord og Larvik for å nå målsettingene satt av Stortinget.

Alternativet er at passasjerene sørover i fylket får et dårligere og tregere tilbud. Hele Vestfold må engasjere seg for at vi skal få de beste løsningene for distriktet, byene og jernbanen.

Stasjonsområdet blir nytt: Det planlegges ny togstasjon – uansett hvilken korridor i Sandefjord som blir valgt. Et velfungerende knutepunkt vil bidra til byutvikling og vekst, og kan være interessant for næringsetablering og nye arbeidsplasser. Gode og miljøvennlige transporttilbud sentralt i Sandefjord vil gjøre byen mer attraktiv – både for arbeidsgivere og arbeidstakere, dagens innbyggere og fremtidige innflyttere.

Her må kommunen bidra med kunnskap og engasjement for å skape gode løsninger.

Store muligheter for utvikling: Det er aldri enkelt å planlegge dobbeltspor gjennom et tett befolket område. Arbeidet er svært komplekst og planleggingen fordrer kunnskap innen jernbaneteknikk, geologi, arealplanlegging, arkitektur, byutvikling, ingeniørfaget, og en rekke andre fagfelt. Bane NORs jobb er å utrede konsekvensene, både de positive og de negative, for å gjøre de foreslåtte korridorene så gode som mulig.

Vi trenger imidlertid hjelp fra kommunene. Et godt samarbeid med lokale fagfolk og politikere gir bedre og raskere resultater. Vi håper derfor at byen ikke bare fokuserer på problemene ved et nytt dobbeltspor, men også griper de store mulighetene som åpner seg.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken