Jeg har lest saken i sb.no om manglende tilbud for kjæledyr som opplever skade eller sykdom utover tidsperioden klokka 07–17 mandag til fredag. Det finnes vaktordninger av det jeg kan se, blant annet informasjon om 24/7-tjeneste. Men er det riktig? Jeg har selv hatt en opplevelse rundt dette. Derfor var det interessant å lese uttalelsen til Marie Modal hos den norske veterinærforeningen i sb.no tirsdag 21. juni.

Jeg kom hjem en lørdag i november 2019, på kvelden, min skjønne pusegutt kommer inn katteluka og ser ganske så fortumlet ut. Da jeg gikk mot ham for å se, så freste han (noe han aldri gjør). Jeg fikk glimt av skaden, huden på brystet hang som en «kengurulomme», og katten hadde det ikke godt. Jeg kastet meg på telefonen, til dem som skriver at de har 24/7-tjeneste. Jeg ringte og ringte, ingen svarer. Jeg snakker med venner, googler, og leter etter andre muligheter. Ingen svarer, jeg ringer fram til klokka 05.30 uten at noen har svart på telefonen.

Fikk hjelp i telefonen

Da ringer jeg dyresykehuset i Viken/Østfold, der fikk jeg snakket med dem om skaden og sjekket ut om det var fare for liv. Det var umulig for meg å slippe til (katt nektet) for å se om det var indre skader, jeg fikk heldigvis god hjelp på telefonen til hva jeg skulle følge med på. Mest sannsynlig ingen indre skader, og det sto ikke om livet.

Følte meg hjelpeløs

Det var en grei avklaring for meg, men katten hadde det jo fryktelig vondt og jeg følte meg ganske hjelpeløs, ingen god opplevelse det. Vi fikk hjelp i Tønsberg søndag klokka 10, noe vi begge var glade for, det gikk hardt utover lommeboka, 7.000 kroner inkludert medisiner (han er nå forsikret).

Noe som ikke fungerer

Så leser jeg jo i avisen og hører at andre har liknende opplevelser, da forteller det meg at det er noe som ikke fungerer, og det er tydeligvis et behov for å se på praksis og hvordan dette er organisert. For med så mange som har kjæledyr, så er det klart at disse kan få skader eller sykdom utenom ordinær arbeidstid.

Må kunne få akutthjelp

Dyreeier burde jo kunne ha en viten om at det er hjelp å få, ikke at det er tilfeldig om noen svarer eller ikke. Noen ganger kan mye løses på telefon, og det er sikkert noe som kan vente til dagen etter. Men er det akutt, så må man vel kunne få hjelp? Det betyr at noe burde gjøres, vi er en kommune med over 65.000 innbyggere.

Vi tar tak i saken

Vi burde kunne tilby en «veterinærvakttjeneste» som gir nødvendig bistand når uhellet er ute. Så dette er en sak jeg vil ta tak i, og se nærmere på hva som kan gjøres kommunalt, og hvilke endringer som bør gjøres nasjonalt. Jeg er nå i dialog med vårt medlem i næringskomiteen Bengt Rune Strifeldt, vi ser nærmere på loven, ansvar og mer.