Dyrt å bygge jernbane i Norge!

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det er dyrt å bygge jernbane i Norge. Dette er tydelig demonstrert når det for eksempel gjelder den nye Vestfoldbanen mellom Oslo og Porsgrunn (Skien) som så langt har gått tregere enn tregt.

Derfor er det viktig å bygge en jernbane som er best mulig tilpasset land og folk. Det gjør at den nye jernbanen gjennom Vestfold utnyttes maksimalt, ikke bare som IC – bane (Intercity), men også som regionbane, og må kunne løse nye og andre transportoppgaver som måte dukke opp i fremtiden.

Så dyr i kroner og øre er Vestfoldbanen at det neppe vil føre til at staten uten videre kan starte en modernisering av dagens historiske Sørlandsbane, at Sørlandsbanen blir oppdatert til den samme standard som Vestfoldbanen blir utviklet i dag?

Jeg mener at den nye Vestfoldbanen ikke bare vil virke som en nærmest lokal Intercity bane mellom noen av byene i Vestfold og Telemark, men også kommer til å spille en viktig rolle mellom byene Oslo – Kristiansand og Stavanger! Ikke minst av miljømessige forhold. Jeg synes dette er et faktum som er sterkt underkommunisert i debattene som dreier seg om den nye jernbanen gjennom Vestfold og Telemark..

Debattantene synes å være mest opptatt av hvor banen skal gå geografisk og hvor jernbanestasjonene skal ligge? Dette synes jeg er ganske sneversynt.

Jeg anmoder alle som er interessert i ny jernbaneforbindelse i Sør gjennom Vestfold om å komme på «banen» når det gjelder den nye Intercitybanen som bør løse flere oppgaver når det gjelder å binde Norge sammen enn det debattantene synes å mene?

Ikke minst gi byene langs kysten av Vestfold, Sørlandet og Rogaland bedre reisetilbud med jernbane, og tilhørende bussforbindelser?

Dette vil fornye alle kollektive tilbud mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger på en konstruktiv og fremtidsrettet måte?

Ikke bare IC – bane mellom noen byer i Vestfold og Telemark?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.