Til deg som absolutt må presse deg forbi på E18: – Hvorfor i all verden?

TUSLER FORBI: Her et eksempel på vogntog som veldig gjerne skulle forbi kollegaen sin i høyre felt på E18. Vi andre for bare bremse ned og nyte omgivelsene. For slike forbikjøringer tar sin tid.

TUSLER FORBI: Her et eksempel på vogntog som veldig gjerne skulle forbi kollegaen sin i høyre felt på E18. Vi andre for bare bremse ned og nyte omgivelsene. For slike forbikjøringer tar sin tid. Foto:

Av
DEL

Dagens E18 gjennom Vestfold er nok en av Norges tryggeste veier. Mange av oss husker med redsel slik den var før, svingete og trang med sine mange alvorlige ulykker og trafikkdrepte. Statistikken over ulykker stupte i samme øyeblikk som de nye firefeltsparsellene ble tatt i bruk. Nå har Vestfold firefeltsvei gjennom hele fylket.

Likevel er det dem som hver dag gjør sitt for å holde spenningen oppe for oss som bruker veien. Jeg bor i Sandefjord og jobber i Tønsberg og jobber «til alle døgnets tider» slik at jeg må bruke bil til og fra jobb.  Jeg kjører ikke spesielt fort, men følger øvrig trafikk og ligger sånn +\- i fartsgrensen som er 110 kilometer i timen.

Hva driver du med?

Denne er til deg som synes dette ikke er fort nok. Det er greit for meg, innen rimelighetens grenser, men jeg lurer på følgende:

Hvorfor i all verden må du legge deg inn foran bilen min med kortest mulig klaring? Kan du ikke kjøre litt lenger forbi? Du har da høy nok fart. Er det fordi du er kontaktsøkende? For det er knapt plass til å presse en skademelding mellom bilene når du legger deg inn.

Dette er farlig atferd. Kanskje trafikkskolene må ta ansvar, mulig de glemte å nevne for deg hvordan bruke sladrespeil og holde avstand. Du husker kanskje tommelfingerregelen 1001–1002–1003? (ekstern lenke).

Hold god avstand

«Ved en ordentlig oppbremsing trenger man i 110 km/t ca 60 meter bremselengde (ved god friksjon og godt føre) samt at en reaksjonstid på 1 sekund tilsier at man kjører 30,5 meter i sekundet.

Tre sekunders avstand er et minste minimum av det personbilene skal og bør ha i avstand. Det nærmer seg da 100 meter avstand i 110 km/t. Tunge kjøretøy må ha enda bedre avstand enn dette.

Skulle du være i tvil: Har du en avstand mindre en 15 meter til bilen foran deg i 110 kilometer i timen, ryker sertifikatet dersom det blir oppdaget. UP har både prikker og bøter de deler ut og de tar gjerne vare på førerkortet ditt.

Spørsmålet blir bare: Er det jeg, som plutselig ble bilen bak, som vil få skylda om UP fanger opp dette med kameraene sine? Tipper nei, jeg har dashcam.

– Bare vent, jeg skal bare forbi

Så til deg som kjører tunge vogntog. Du har lov til å kjøre i 80 kilometer i timen. Det er ikke spesielt fort, jeg skjønner det. Men hva er det som fikk deg til å tenke at det å legge seg ut i venstre felt på E18 for å presse deg forbi det andre vogntoget som lå i rundt 90 km/t foran deg er en god idé?

På en god dag får du sikkert doningen din opp i 92 kilometer i timen. Da går det fort vekk en «halv dag» før du har klart å presse deg forbi og inn foran kollegaen i høyre felt. Og føreren til høyre slipper ikke opp gassen for å slippe deg inn. Ikke tale om, så da går tida og meterne.

Ikke bry deg om plagsomme blålys

Har du sett det? Bak deg samler det seg opp en hale med biler som må bremse ned til du langt om lenge får lagt deg tilbake i høyre felt. Og for all del, ikke bry deg om ambulansen du her om dagen fikk bak deg. Pasienten i den gule bilen med blinkende blå lys får bare holde ut til du har fått sneket deg forbi kollegaen din. Jeg antar du kan lese dette, for du hadde norske skilter.

Så «takk» til deg som liker å skape stemning på E18 og gir meg noe å skrive om. Både her, men oftest som dekning av ulykker med alle nødetatene på plass. Så sant nødetatene ikke havnet bak et vogntog i venstre felt, da.

Artikkeltags