En skarp og tankevekkende bok – anbefales på det sterkeste

Bokomtalene er skrevet av Miriam Chantal Søgaard ved Sandefjordbibliotekene.

Full spredning, en legeroman, Nina Lykke, Forlaget Oktober, 2019

Er det mulig å skrive en morsom bok om å ruinere sitt eget liv? Svaret mitt er ja. Fastlegen Elin flytter inn på sitt eget kontor. På dagtid tar hun imot pasienter med mer eller mindre reelle plager, på kveldstid drikker hun Litago og gjemmer seg for sikkerhetsvakten. Pasientene trekker større linjer inn i historien. Vennen Tore (et skjelett) stiller betimelige kritiske spørsmål og gir riktig friksjon. Boka handler litt om å ta feil valg, men mest om hva som skjer hvis du ikke tar noen. Likte du «Se på oss nå» av Geir Gulliksen, vil du elske denne. En skarp og tankevekkende bok jeg vil anbefale på det sterkeste.

Vi er fem av Matias Faldbakken, Forlaget Oktober, 2019

Første del er en realistisk og fengende historie om en families tilblivelse. Her snakker vi tekstkvalitet av typen; høytlesning for en du er glad i. I andre del skjer det derimot noe helt spektakulært som ikke bare ryster familien, men hele bygda. Sjeldent har jeg lest en bok som inneholder flere sjangere enn denne, historien snor og vender seg i de mest uventede retninger; fra realisme til eventyr. Jeg opplevde boka som grensesprengende, solid og pirrende. Fremdeles kan jeg ta meg selv i å lure på hva den overordnede tematikken var, og da mener jeg på den positive måten.

Går, gikk, har gått, Jenny Erpenbeck, oversatt av Ute Neumann, Forlaget Oktober, 2017

Du skal ikke tåle så inderlig vel lyder som et ekko i meg etter å ha lest denne boka. Den pensjonerte professoren Richard lå som baby i armene til moren i en kjeller i Berlin under krigen. Tilfeldigheter gjør at han ikke er død, akkurat som de unge afrikanske mennene som har flyktet til Tyskland og som Richard nå blir oppslukt i å hjelpe. Flyktninger, eller bare mennesker, akkurat som deg og meg. Velskrevet, sterk, engasjerende og vakker er ord jeg vil bruke for å beskrive denne boka. Anbefales til alle som kaller seg mennesker.