Gå til sidens hovedinnhold

Endelig ble Vestfoldbyene hørt nasjonalt

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I Nasjonal Transportplan (NTP) som ble lagt fram 19.3, åpner endelig en regjering for å ta inn Vestfoldbyene Tønsberg, Sandefjord og Larvik inn i en tilskuddsordning for styrking av kollektiv, gange og sykkel.

I flere tidligere NTPer har de nasjonale transportetatene pekt på at våre byområder må få ta del i en eller annen form for statlig økonomisk støtte. Regjeringene har skiftet farge fra rødgrønn til blågrønn uten at noe har skjedd. Før nå i dag!

Sammen med fire andre regionbyområder dannet vi fra Vestfoldbyene en allianse som i flere år har kjempet sammen for å bli akseptert som byområder med store utfordringer innenfor samferdsel. Totalt utgjør våre fire byregioner Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyene mer enn 500.000 innbyggere.

Når regjeringen nå kommer på banen med en helt ny tilskuddsordning for våre regionbyområder, er det et viktig og riktig steg i retning av å bli anerkjent som områder som har daglige utfordringer.

I likhet med de ni byene som allerede er «inne i varmen» med enten byvekstavtaler eller bypakker vil også våre fem nye regionbyområder kunne legge enda bedre til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling. Med nye friske midler over en fireårs periode (i første fase?) med totalt 600 millioner, er dette et godt grunnlag for å starte et viktig arbeid med å få på plass en god byutvikling med god framkommelighet. Samtidig utgjør dette også et godt klima- og miljøvennlig alternativ.

Dette er en god start. Som alltid skulle man ønsket seg mer i kroner og ører, men med meldingen i NTP har Vestfoldbyene fått en god fot på innsiden i det gode selskapet av øvrige byer.

Takk til LO og NHO som har støttet våre regionbyers kamp for å komme med i tilskuddsordningen, både regionalt og nasjonalt.

Kommentarer til denne saken