Sjekk hvor god legen din er på nett

STOR TEST: Forbrukerrådet har testet landets fastlegekontorer.

STOR TEST: Forbrukerrådet har testet landets fastlegekontorer. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Forbrukerrådet har testet den mest brukte helsetjenesten: fastlegetjenesten.

DEL

– Bare 2,5 prosent (31 fastlegekontor) kommer ut med grønt, et godkjentstempel de oppnår med en totalscore på minst 67 poeng. Dette innebærer at de får minst to tredeler av full score, skriver forbrukerrådet på sine nettsider.

LES OGSÅ: – Det er altfor mange som dør eller blir skadet som følge av alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten

Enorme forskjeller

Det er 1.374 kontorer som er testet. De får poeng for å være imøtekommende og gi god og relevant informasjon, og for å være lett tilgjengelig digitalt.

– Forbrukerrådet har kontaktet fastlegekontorene på telefon, epost og lett etter informasjon på deres nettsider. Det viser at det er enorme forskjeller på hvor gode landets leger er til å gi grunnleggende og relevant informasjon og hvor lett tilgjengelig og imøtekommende de er, skriver forbrukerrådet.

Forbrukerrådet understreker at medisinskfaglige vurderinger ikke er testet.

LES OGSÅ: – Legen hadde aldri sett et så stort fiskebein før

Best i Vestfold

Ett av fastlegekontorene i Vestfold kommer på testens topp ti liste over hele landet. Det er Hof legekontor. De lander ifølge testen på en tredjeplass på landsbasis.

– Vi synes selvfølgelig at det er hyggelig å få en fin plassering i undersøkelsen, men tror ikke at vi jobber noe annerledes enn andre. Vi ønsker å være fleksible og tilgjengelige, og dette viser vel at vi gjør noe riktig. Vi vil fortsette å prøve å gjøre hverdagen til pasientene våre så fleksibel som mulig, sier Gro Ahlberg ved Hof legekontor

Nysgjerrig på hvordan legekontoret ditt gjorde det i testen? Sjekk det her (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Er du tett i pappen, vil denne gjengen ha tak i deg

Jevnt godt

Forbrukerrådet skriver at det som kjennetegner de på topp er at de gjør det jevnt godt og ikke faller gjennom på noen sektor.

– Dernest at de scorer godt der mange har gjort det svakt. Det er tjuefire kontor som får dårligste poengsum med bare to poeng hver totalt. Altså har vi bare funnet enten telefonnummer på nett, eller at de faktisk har åpningstid på telefonen. De nest dårligste har fire poeng og de teller ytterligere tjueto kontor (totalt to prosent). De har begge de nevnte funnene, altså telefonnummer på nett og åpningstid på telefonen, men ingenting annet.

LES OGSÅ: Nå kan du bestille en lege hjem til deg om du blir syk

Rett og slett feil

Leder i Norsk Forening for Allmennmedisin, Petter Brelin, er ikke enig med mye av det som kommer fram i testen til Forbrukerrådet.

– Når vi har undersøkt dette, så finner vi at mellom 80 og 90 prosent av fastlegene kan tilby både elektronisk kommunikasjon på nett og SMS, og man kan bestille resepter og gjennomføre timebestillinger på nett. Konklusjonen til Forbrukerrådet er rett og slett feil, sier han til NRK.

Artikkeltags