BETALT: Ansatte bør få kilometergodtgjørelse for bruk av sykkel for å redusere biltrafikken.
Paal Even Nygaard

Oslo kommune må ha brukt andre regnemåter, for der får ansatte fire kroner og 10 øre per kilometer.

Det snakkes mye og ofte om parkering. Og elbiler. Her er noe det kunne snakkes mer om.
Publisert

Flertallet av politikerne i Sandefjord vil fjerne noen millioner av inntektene til kommunen ved å gjøre parkering billigere. Tanken er at dette vil styrke sentrumshandelen. Blant annet.

Mindretallet vil også styrke sentrum, men tror det skjer best ved minst mulig gratisparkering, slik at byen blir «mykere» gjennom flere gående og syklende.

LES OGSÅ: – Mer gratisparkering kan sette Sandefjord på sidelinjen

Hvis det er et mål om mindre bilbruk og bedre miljø.

Hvis det er et mål å styrke sentrum og handelen der.

Hvis det er et mål å bedre den generelle folkehelsen.

Hvis det er et mål å redusere behovet for parkeringsplasser.

Hvis det er et mål å redusere køer, slik at de som må bruke bil til jobb, til kjøring av unger, til kjøring av noe tungt og stort, til kjøring til en slagrammet eller til en ulykke, til en brann, til et åsted for noe kriminelt, kommer lettere fram.

Da fins det et alternativ.

Ved bruk av bil fins det ikke bare parkeringsavgifter og bompenger. Altså pisk. Som Fremskrittspartiet slett ikke liker. Det fins også kjøregodtgjørelse for bilbruk i tjeneste. Altså gulrot. Som Frp liker, kanskje med forbehold når det gjelder gulrøtter for elbiler.

LES OGSÅ: Ordføreren tar til motmæle mot parkeringskritikk: – Vi har en helhetlig politikk, Karin og Hilde

For sykler fins det ikke kjøregodtgjørelse.

Med noen hederlige unntak.

Ta staten - som mange ofte sier de vil gjøre. I staten fikk man fram til 2016 kjøregodtgjørelse på to kroner kilometeren for å bruke sykkel på arbeidsreiser. Så ble godtgjørelsen fjernet.

Tidligere SV-er Paul Chaffey, nå statssekretær for Høyre i Kommunal og moderniseringsdepartementet, forsvarer fjerningen med at det ikke er faktiske utgifter med bruk sykkel.

Neivel. Men hva med kostnaden og bryderiet for samfunnet og miljøet ved utstrakt bilbruk?

Oslo kommune må ha brukt andre regnemåter, for der får ansatte fire kroner og 10 øre per kilometer for bruk av sykkel. I Arendal kommune legger de på ytterligere 10 øre kilometeren.

Sandefjord har erklært seg som sykkelby, og fått en del kroner for nettopp det. Bedrifter, i hvert fall noen, slenger seg med på Sykle til jobben-aksjonen.

Nå er det på tide at det settes økonomiske muskler bak de fine ordene, på tide med noen gulrøtter, både for kommunalt- og privat ansatte, til gleder for alle bilister.

Kjøregodtgjørelse til syklistene.

Artikkeltags