Vi vil uttrykke vår beundring for flotte konsertopplevelser i Sandefjord siste uke. Byen har nå markert seg i det klassiske feltet på en særdeles fin måte. «Den russiske sjel» og «Solnedgang» i Sandefjord kirke viste en profesjonalitet og energi som det står respekt av. Med tanke på Putins krig mot Ukraina var det sterkt å oppleve musikken og skjebnen til de russiske komponistene: Tsjajkovskij, Rachmaninov og Sjostakovitsj, som alle ble foraktet i sitt eget land.

Dette ble forsterket ved de spirituelle og innsiktsfulle foredragene som Are von der Lippe holdt i Odd Fellow-logen en drøy halvtime før konsertene. Han ga oss god forståelse for den turbulente oppveksten til alle og mye av deres kompositoriske suksesser og skuffelser. Takket være disse foredragene fikk vi enda større glede av konsertene. Håper de årlig vil bli en del av Fjord Classics program.

Bachs «Die Kunst der Fuge» ble flettet inn i mange sammenhenger, slik at vi fikk en god prøve på hvordan komponisten håndterte kontrapunkt og polyfoniske sammensmeltninger i kortere og lengre stykker, spilt av unge, fremragende musikere. Von der Lippe fortalte om hvordan Richard Strauss hadde strevet med å få fullendt sine fire siste sanger, i Sandefjord fremført av den dyktige mezzosopranen Astrid Nordstad.

Utfordrende var Sebastian Fagerlunds moderne klarinettsonate fra 2011 med Christoffer Sundqvist som solist, spilt med en innsats som imponerte stort. Ny musikk ble også en del av det «klassiske». Bra satsing, konsertarrangør Sean Lewis! Ikke vær redd for å ta med mer «ny musikk»!

Fjord Classics stab fortjener stor takk og beundring for festivalen som tilbys i Sandefjord. Flere sandefjordinger burde ha kjent sin besøkelsestid.