(Nettavisen) «Merkelig at dere ikke går ut med at dere kutter kraftig i rutene fra 6.september....», skriver en kunde på Fjord Lines Facebook-side.

Fergeselskapet har en rekke ruter mellom Norge og Danmark, og danskebåt-passasjerene må nå belage seg på store endringer. Fjord Line AS har nemlig bestemt seg for å spare på drivstoffkostnadene.

Sparetiltakene medfører lenger overfart, innstilte avganger og endrede rutetider. Passasjerer på Vestlandet blir særlig rammet når drivstoffkostnadene skal ned.

– Vil være bærekraftig

– Vi har seilt på naturgass siden 2013 fordi vi har ønsket å være bærekraftige. Men det er klart at det rammer oss hardt økonomisk nå.

Det sier Brian Thorsted Hansen, pressekontakt i Fjord Line AS, til Nettavisen.

Naturgass gir betydelig mindre utslipp av CO2 enn marin gassolje, som er en form for diesel. Innen skipsfart er det mest vanlig å bruke marin gassolje.

Hansen forteller om en prisøkning på naturgass fra 30 euro per megawatt time i januar i år, til 230 euro nå. Han sier at gassen har steget fem ganger mer enn marin gassolje siden januar i år.

Passasjerene må tilbringe lenger tid på sjøen

Sparetiltakene innføres fra fra og med 6. september til 31. mars 2023.

Ifølge pressekontakt Hansen i Fjord Line er det de to naturgass-drevne skipene MS Bergensfjord og MS Stavangerfjord som får endringer.

Følgende endringer kommer:

  • Langesund-Hirtshals - avgangstiden forskyves én time til 15.30 – overfarten tar 1,5 time lenger. Ankomst Hirtshals er 21.30 – tidligere 19.00.
  • Bergen - Stavanger - Hirtshals: Endres fra avganger hver dag til annenhver dag.
  • Bergen - Stavanger-ruten: Endres fra avganger hver dag til annenhver dag.

Fergene mellom Sandefjord og Strømstad og Hirtshals til Kristiansund går på marin gassolje, og berøres derfor ikke, opplyser Hansen.

Lavere fart på de gassdrevne skipene gjør at passasjerene må tilbringe mer 1,5 time lenger om bord.

– Endringene vi gjør nå handler om å få kostnadene ned. Vi beklager at vi har måttet ta disse grepene. Men vi mener at vi har funnet den beste løsningen for å sikre et fortsatt godt tilbud til passasjerene, sier han.