Flyarbeidernes forening støtter ikke utkastelseskampanjen av Wizz Air

Flyarbeidernes forening kjemper for trygge arbeidsplasser og ordnede lønns- og arbeidsvilkår i norsk luftfart !

Flyarbeidernes forening kjemper for trygge arbeidsplasser og ordnede lønns- og arbeidsvilkår i norsk luftfart ! Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Wizz Air er et drittselskap, men det er også mange andre selskap i luftfarten. Svaret på Wizz Airs satsning i Norge er sterkere fagforeninger og mer organisering, ikke utkastelse.

Mange som ikke jobber i luftfarten har ment mye om Wizz Airs de siste månedene. En storkjefta direktør uten skandinavisk gangsyn bidrar til det. Men ser vi på hva selskapene gjør, og ikke bare på hvordan de håndterer media, er Wizz Air langt fra det eneste bølla luftarten. Jeg minner om at Norwegian ikke hadde egne piloter før i juni 2020. Leverandørleddet til Norwegian på bakken forholder seg dessuten svært lunkent til lov- og avtaleverket, og partsforholdene som hovedavtalen oppstiller. Skal vi kaste ut dem også?

Qatar Airways er kåret til verdens beste flyselskap å reise med, men bryter grunnleggende menneskerettigheter overfor de ansatte i en grad som ikke er til å tro. De burde vi i så fall også boikotte! Arbeiderfiendtlige vilkår gjelder dessverre svært mange av flyselskapene som flyr inn og ut av landet vårt. Skal vi boikotte eller nekte dem å lande? En tredjedel av pilotene i Pakistan Airways har ikke flysertifikat, og de aner ikke hva tariffavtale er. Styr unna! Så har vi Ethiopian, Ryan Air, osv. Kan vi egentlig boikotte dem alle?

Nei, er svaret. Derimot er dette utfordringer vi i fagbevegelsen har medansvar for å løse gjennom organisering, organisering, organisering. Om piloter og cabinpersonale ikke tør eller tillates å organisere seg, bør vi i fagbevegelsen sammen med kabin- og pilotforeningene, i henhold til den norske modellen, hjelpe dem med det. Wizz Air tas jo hånd om av blant annet Fellesforbundets medlemmer på gjennomorganiserte lufthavner i Norge.

Og så er det viktig å beholde perspektiv på situasjonen. Vi står nemlig i mange kamper på en gang for tiden. Nå er situasjonen for Fellesforbundets medlemmer i luftfarten i Norge følgende:

· Widerøe Ground Handling sier opp 40 prosent av arbeidsstokken og ønsker attpåtil å hente inn økte marginer på dette.

· SAS sier opp 40 prosent av de ansatte, også i SAS Ground Handling, og ønsker i tillegg fjerne alle særavtaler de har inngått med fagforeningene.

· I tillegg har ikke SAS stilt noe form for krav til sine nye leverandør på bakken i Norge i sin siste anbudsrunde. Det fagforeningskritiske bakkeselskapet Aviator Airport Alliance AS vant anbudskonkurransen på tre av femten lufthavner, og overtar stuer -og bakketjenestene fra Widerøe Ground Handling i Tromsø, Bergen og Kristiansand fra 1. februar 2021. SAS har ikke stilt betingelser om at de ansatte som mister sitt arbeid må tilbys videre ansettelse i Aviator, noe som medfører at opp mot 200 lojale årsverk sies opp. Dette kommer i tillegg til Covid-19 reduksjonene på 40 prosent.

På hele denne situasjonen svarer altså NEI til EU, og/eller Rødt som står bak kampanjen (ser det ut til), at det viktigste storsamfunnet nå skal bry seg om er at Wizz Air bør kastes ut av landet.

Vi, fagbevegelsen, skal organisere arbeidstakere slik at de kan kreve sin rett gjennom kollektive forhandlinger. Men jobbene må eksistere for at vi skal kunne stille krav og forbedre lønns- og arbeidsvilkår. At vi derimot oppfordrer til forbrukermakt og anbefaler alle å benytte flyselskap med ordnede lønns- og arbeidsvilkår er jo noe helt annet, og både naturlig, ansvarlig og riktig.

Gunnar Holm

Flyarbeidernes forening, Fellesforbundet

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken