Ryanair legger ned på Rygge og flytter åtte ruter til Torp

Ryanair legger ned på Rygge.

Ryanair legger ned på Rygge. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Ryanair fastholder beslutningen om å avvikle basen på Rygge, opplyser det irske flyselskapet på en pressekonferanse nå. De flytter åtte ruter til Torp, både til Øst-Europa og varmere strøk.

DEL

Det opplyser én av Ryanair-direktørene, David O'Brien på en pressekonferanse i Oslo.

Finansdepartementet fattet tidligere denne måneden et vedtak om at flypassasjeravgiften innføres 1. juni, som betyr at hver flytur fra og med i dag koster 80 eller 88 kroner, avhengig av om du flyr utenriks eller innenlands. Da avgiften var et faktum, ble det klart at Moss lufthavn Rygge vil legge ned, dersom Ryanair ikke lenger vil bruke Rygge som hovedbase i Norge.  Onsdag formiddag informerte flyselskapet om sin avgjørelse.

LES OGSÅ: – Passasjeravgiften er en prestisjesak for regjeringen

Triste nyheter

– Vi har triste nyheter, triste nyheter som vi må takke deres regjering for, sa Ryanair-direktør David O'Brien da han åpnet pressekonferansen i Oslo onsdag formiddag, ifølge NTB.

Han fortalte deretter om prosessen fra regjeringen i november i fjor foreslo flypassasjeravgiften, som tydelig kom som et sjokk på det irske lavprisselskapet. Selv om Ryanair hadde en klar oppfatning av at finansminister Siv Jensen (Frp) ikke støttet den omstridte avgiften, viste det seg at regjeringen ikke ville snu.

Det betydde avvikling av Ryanairs base på Rygge og nedlegging av flyplassen med rundt 1.000 tapte arbeidsplasser på og i tilknytning til flyplassen som en konsekvens.

– Vi ble veldig overrasket i november i fjor da Norge foreslo en flypassasjeravgift. Vi vet ikke hva slags avgift det er og hva den skal oppnå, sier O'Brian.

– I mai ble skatten bekreftet. Vi tilbød Rygge en betydelig del av våre operasjoner, omtrent 50 prosent. Rygge er et profitabelt privat selskap. Dessverre var Rygge ikke i stand til å godta vårt tilbud om redusert trafikk. Det betyr at vi må legge ned vår base, sier O'Brian.

Nye ruter

Det er foreløpig usikkert hvilke konsekvenser det vil få for Torp, som skal kartlegge ruter og mulige utfall. Samtidig jobbes det på spreng for å få nye ruter til Torp.

Ryanair-direktøren hadde gode nyheter for reisende fra Torp. Han melder på pressekonferansen at selskapet vil halvere trafikken fra Norge. Rutene til Vilnius og London flytter til Gardermoen, mens åtte ruter flyttes til Sandefjord lufthavn Torp. Oppstart fra Oslo Lufthavn vil være 30. oktober i år.

Torp mister London, men får Milano og Manchester

Torp mister den populære London-ruten til Gardermoen, men får til gjengjeld åtte nye Ryanair-ruter fra høsten. Bant disse er populære Milano i Italia og Manchester i England, samt tre Syden-ruter.

Markedssjef ved Torp Sandefjord lufthavn, Tine Kleive-Mathisen, bekrefter at Torp overtar følgende ruter når Ryanair 29. oktober legger ned basen sin på Rygge i Østfold:

Milano, Bergamo: 2 ganger per uke i vinter, 4 ganger per uke neste sommer.
Tenerife: 2 ganger per uke, hele året.
Gran Canaria: 2 ganger per uke, hele året.
Krakow: 7 ganger per uke i vinter, 8 ganger per uke neste sommer.
Gdansk: 5 ganger per uke i vinter, 6 ganger per uke neste sommer.
Warszawa: 5 ganger per uke i vinter, 8 ganger per uke neste sommer.
Alicante: 2 ganger per uke i vinter, 4-5 ganger per uke neste sommer.
Malaga: 3-4 ganger per uke, ren sommerrute.            
Manchester: Byttes ut med Liverpool, f.o.m. vinterprogrammet 1. november 2016, 4 ganger per uke.

London: Strykes dessverre fra kommende vinterprogrammet.

Med dette får Torp fire helt nye ruter (Tenerife, Milano, Manchester og Krakow), samt god kapasitetsøkning på en rekke eksisterende ruter.

Rutene lastes i Ryanairs bookingsystem i dag og vil være tilgjengelig for salg allerede i dag 1. juni.

– Det er selvsagt veldig kjedelig at vi mister London-ruten til Ryanair, men vi håper det bare er for kommende vintersesong, og at den kan være tilbake igjen fra neste sommer, sier Mathisen.

Handler kun om avgiften

Det har vært heftige debatter etter at Rygge annonserte at de vil legge ned driften fra november. Tirsdag meldte DN at regjeringen åpner for å redde Rygge.

– Det kommer en merknad til revidert budsjett. Det er en omfattende bestilling til regjeringen om å se på flyplasskapasitet, på samfunnsøkonomisk helhet, og likeens på Forsvaret. Hvis det blir nedleggelse sivilt, kan det hende det blir ytterligere noe på forsvaret, sier Syversen til DN.

Ryanair-direktøren setter imidlertid døra på gløtt for fortsatt baseaktivitet i Norge og på Rygge, men da må regjeringen snu.

– Får vi et signal denne uken om at avgiften blir forkastet, vil vi ikke legge ned, eller vi vil gjenåpne vår base, avhengig av når det skjer, sier han.

– Dette handler kun om avgiften. Så hvis avgiften fjernes, kommer vi tilbake. Ifølge Rygge vil 1.000 arbeidsplasser gå tapt. Det er tragedie, spesielt siden dette har vært en lønnsom privat bedrift, understreker han.

Artikkeltags