Gå til sidens hovedinnhold

Derfor spiser du deg tykk

Artikkelen er over 10 år gammel

Det er lett å la seg lure av sulten.

– Det tar 20 minutter før man føler seg mett, og det er mulig å spise ganske mye på den tiden, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen til Kvinneguiden.no.

Del på Facebook

Les også: Frossenpizza lurer oss

Les også: Ned i vekt med øl

Les også: En munnfull for mye?

Bestemmer selv

Det er smart å spise sakte, forsyne seg med én porsjon og ikke spise mer bare fordi det smaker godt.

– Størrelsen på tallerken kan også være avgjørende. «Magen blir mett før øynene», er det noe som heter. Det handler om å bestemme seg for ikke å spise mer enn du trenger og minne deg selv på hvorfor det er dumt å spise for mye når du fristes til å ta en runde til. Du er sjefen i livet ditt, oppfordrer Andersen.

Ernæringsfysiologen er kritisk til blant annet Freia-reklamen og slagordet «Tankefri knasking». Årsaken er blant annet at samfunnet ikke trenger en oppfordring om å stappe i seg uten å tenke seg om.

Tankeløst

Somebody.no har Andersen samlet inn næringsinnholdet i alle norske matvarer og laget en kostholdskalkulator som gir deg kontroll over hva du spiser.

– Jeg oppfatter Freias sommeraktivitet som en holdningskampanje. Den sier at det bare er å momse i vei uten å tenke seg om, mens vi tvert i mot trenger å vite hva vi putter i oss. Sjokolade er fantastisk, men ikke i store mengder. Jeg synes bruken av ordet «tankefri» oppfordrer til tankeløshet. Og ordet «knasking» assosieres ikke akkurat med måtehold. Det er veldig trist, uttaler hun.

Reklamekampanjen hun refererer til har blitt promotert tungt i sommer, og posene det reklameres for inneholder cirka 700 kalorier. Et voksent menneske forbrenner cirka 2000 kalorier per døgn.

Bevisste valg

Hun mener at det er viktig å kose seg, men med måte. Man trenger ikke gi opp kosen, men man kan tilegne seg kunnskap om næringsinnhold i maten man spiser.

Da er man bedre rustet til å gjøre et bevisst valg om man skal spise noe eller ikke, eller hvor mye man skal spise.

– Jeg er opptatt av at man skal kunne spise alt man er glad i, men at man må lære seg å styre mengder og hyppighet. Begrens mengdene, ikke kostholdet, oppfordrer hun.

Les hele denne saken på Kvinneguiden.no