Gå til sidens hovedinnhold

Dette styrker samlivet

Artikkelen er over 10 år gammel

Trening sammen med partneren din er berikende for forholdet.

Trening får oss ikke bare til å føle oss bedre, det er også stimulerende for samlivet. Det mener i hvert fall Line Marion Nielsen Kjøniksen, Kvinneguidens treningsekspert, personlig trener og livsstilscoach.

- Jeg mener at man vil være en bedre partner og ha et mer balansert samliv dersom man trener jevnlig, sier hun.

Del på Facebook

Aksept

Om du ønsker å trene med kjæresten din, er det viktigste at begge to liker å være aktive.

- Da vil man ha en bedre forståelse for hverandre og i større grad akseptere hverandres behov relatert til trening og tidsforbruk til slike aktiviteter, sier Line Marion.

Les også: Slik unngår du å havne i sofaen

Les også: Muskeltrening for bedre sex

Les også: Riktig trening etter fødsel

Hun mener også at trening og fysisk aktivitet gir velvære, ved siden av å smitte over på humør og psykisk helse - ikke bare for den fysiske helsen.

- Trening gir også mer energi til å finne på andre ting med familien og kjæresten, sier treningseksperten.

Felles aktivitet

Det er mange treningsformer hvor det egner seg å være to.

- Løping og sykling er fine kondisjonsaktiviteter hvor man kan presse hverandre underveis. En løpetur blir fort mye bedre når man har en makker å konkurrere med, spesielt når man konkurrerer mot kjæresten, mener Nielsen Kjøniksen.

Styrketrening er en av hennes favoritter som felles aktivitet, nettopp fordi det er greit å ha en treningspartner som motivasjonsfaktor.

- Mange kvinner er ofte redd for å trene styrke som mannen, men det er det ingen grunn til! Tung styrketrening er vel så fordelaktig for kvinner – og man får ikke store klumpete muskler av det, påpeker treningseksperten.

Les hele artikkelen på Kvinneguiden.no

Få flere tips på Line Marions treningsblogg!