Og med den beskjeden skal vi vel, i all beskjedenhet, ha berget en hel del familielykke?


Men vi bør vel også nevne at det forventes en del progresjon når det gjelder morsdagsgaver; er man under fem år, så klarer det seg fint med en dorullkjerne, dekorert med rød tusj.

Er man derimot mannen som har gjort mor til mor, så bør man først tenke på et tall før man går ut og handler, men føye til en null på veien til butikken.


Som godt kan være en blomsterbutikk, men da nødvendigvis i kombinasjon med en annen butikk, for eksempel en juveler eller en motebutikk.


"Mor" forekommer i sammensetninger som "mor-somt", "far" bruker man helst i sammensetninger som "far-lig". Vi sier ikke mer. Man kan imidlertid forundres over at vi har et ord som heter mor-der, når et fint ord som far-der står helt ubrukt og ledig?


Greie kunder


– Jeg synes menn er flinke morsdagskunder, sier Ellen Haugen, som jobber hos Dokken.
– De har vært aller først inn i butikken hver morgen nå, og de kjøper alltid det første plagget vi viser fram. Det er ikke mye trøbbel med mannlige morsdags- kunder, nei, sier hun.


– Vi kan vel si at eldre herrer ikke føler seg så veldig bekvemme med å komme inn til oss, mens unge menn ikke har noen slike hemninger. Men det er hyggelig med menn i butikken, supplerer Margot Pettersen.


Pop med pysj


– Hva er poppe morsdagspresanger for mannlige kjøpere?
– Pyjamas, faktisk, og morgenkåper, sier Margot Pettersen.


Det tar vi som et tegn på at menn ikke er så modige når det gjelder å spørre om størrelser.

Og Anton Dokken har vel valgt en typisk morsdagsgeskjeft?


– Selvfølgelig. Det æ'kke pengær i farsdager, vet du, sier Anton Dokken.
– Men det er på de siste dagene før morsdagen at vi har årets "storinnrykk" av menn, sier Anton Dokken.