DAB i bilen – det trenger ikke være så enkelt...

Av

MENINGER: Broom-leser Eivind deler sine erfaringer.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

MeningerOver nyttår braker det løs: FM-nettet skal slukkes og du må ha DAB+ i bilen for å få inn NRK og en rekke andre kanaler.

Det skaper utfordringer for flere hundre tusen norske bileiere som per nå ikke har DAB i bilen. Nå må de finne en løsning for å få ettermontert dette.

En av dem som har gjort dette allerede, er Erlend Moen fra Stjørdal. Han har selv utdanning som radio/TV-reparatør og er nok over gjennomsnittet interessert i denne tematikken. Her deler han sine DAB-erfaringer med alle Broom-leserne:

LES OGSÅ: Jeg kastet bort over 3000 kroner på DAB-radio i bilen

Antenne på bagasjelokket

Ønsker her å gi min observasjon og mening rundt den tvungne overgangen til DAB, og da med fokus på bilen.

Jeg har nå et par uker brukt ettermontert DAB i min 2011 BMW 3-serie, E90. Kjøpte en Dension ekstern enhet, som er tilkoblet bilens USB/mediainngang i midtarmlenet og koblet til en god, ekstern magnetfotantenne.

Antenna har en svært god plassering på utsiden av bilen, oppe på bagasjelokket, og med antennepisken i ideell, loddrett posisjon. Utstyret kostet 2.000 kr (Black Friday-rabatt 500 kroner inklusive).

Teknikkforståelse

Jeg har ikke skjerm 2 med navigasjonsenheten, så radiokanalene kommer kun frem på radioenheten. Dension-enheten fremtrer som en MP3 spiller, og jeg kan bla opp og ned i kanallisten med knappene på rattet, i tillegg til å betjene radioenheten.

Dension-enheten har fått nedlastet BMWs spesifikke filer for å fungere best mulig med bilen, det innebærer kort ventetid ved kanalveksel, kun 2-3 sekunder.

Jeg har hittil kjørt strekningen Stjørdal - Trondheim, og i dag en tur Stjørdal - Meråker - Storlien.

Min opprinnelige fagbakgrunn er utdanning som radio/tv-reparatør, og jeg har siden skolegangen på starten på 90-tallet vedlikeholdt kunnskapen sånn noenlunde. Har derfor en teknikkforståelse over snittet for dette området (burde jeg i hvert fall). Har prøvd å lese meg opp på DAB-systemet på nettet i det siste.

LES OGSÅ: FM-slukkingen: – Vil gi svekkede muligheter for formidling av viktig informasjon

Foreløpige observasjoner mht bruk:

Det blir en del fomling med å søke opp radiokanaler når man skifter mellom geografiske områder. Det virker som systemet opererer med forskjellige frekvenser i forskjellige områder, og at det heller ikke er lik dekning for NRK-kanalene og andre kanaler. Dette bekreftes vel også av tilgjengelige dekningskart for DAB.

For eksempel hadde jeg etter hvert tyst radio i dag, fra Stjørdal opp til Meråker, jeg forsøkte å høre på både Radio Norge, P4, og NRK-kanaler.

Det er for oss lokale en kjent sak at det er et dårlig dekningsområde på FM også oppe i de trangeste delen av dalen opp mot Meråker. Så jeg tenkte at det hadde med det å gjøre. Da jeg kom til selve Meråker, fant jeg ut at jeg skulle prøve å foreta et nytt, grunnleggende kanalsøk for å friske opp kanal-lista.

Mistet signalet

Det betyr en del ekstra fomling inn i Dension-menyene, og ikke nødvendigvis fullt fokus på veien. Vipps, så fikk jeg inn NRK-kanalene, men ikke de øvrige. På turen tilbake til Stjørdal holdt jeg meg til NRK, og det var da dekning hele dalen nedover. Men da jeg kom til Stjørdal. var P4 osv borte, så jeg var nødt til å foreta et nytt grunnleggende kanalsøk for å få dem tilbake. Altså ny runde med fomling.

LES OGSÅ: – Få som forbereder seg på at radiosignalene forsvinner

Mellom Stjørdal og Trondheim kan det også virke som det er et frekvens-skifte på Stjørdals-sida av Hell-tunnelen. Når jeg kommer fra Trondheim og ut av Hell-tunnelen ved Værnes, har jeg enkelte ganger mistet signal, og også måttet friske opp kanal-lista med grunnleggende kanalsøk. Det skjer særlig når jeg ønsker å skifte mellom NRK-kanalene og de øvrige.

Glemt kanalene

Bilen står normalt parkert i underjordisk parkeringskjeller. Der er det ikke DAB-dekning. Når jeg starter på kjøretur, og skal skifte kanal når jeg er ute av kjelleren, foretar radioen et nytt kanalsøk automatisk. Den har altså "glemt" kanalene den hadde i lista da jeg parkerte.

Det automatiske søket starter automatisk når jeg skifter fra den kanalen DAB-tuneren sto på. Søket tar tid, og betyr også fomling med knapper på ratt eller radio, fordi DAB tuneren slår seg av etter ferdig søk. Må altså sjalte tilbake til eksterninngangen med knappene på rattet.

Noen slutninger og andre observasjoner:

Erfaringene jeg har beskrevet ovenfor tyder på at ettermontering av DAB-radio i bil ikke er bare-bare for mange bileiere. Hverken teknisk oppgradering eller i daglig bruk. En ekstra enhet som ikke er topp tilpasset bilen betyr også mer fomling, og systemet er ikke sømløst i funksjonaliteten, slik FM-radioen med RDS-funksjon er/var. Men man kan jo ikke bli pålagt å kjøpe ny bil for å få ny radio...

I tunnelene mellom Trondheim og Stjørdal har Statens Vegvesen kuttet FM-radioen, og installert DAB i stedet. Påstanden var at det ikke var teknisk plass til begge systemer. Her mener jeg at noen har glippet i sikkerhets-tenkingen. Radio er et vesentlig sikkerhetsmoment i tunnel, særlig i den fire kilometer lange Hell-tunnelen.

"Lobbet" godt

Det vil være et faktum at ikke alle norske biler kommer til å ha DAB, og i hvert fall ikke alle utenlandske biler på ferie. Det er slett sikkerhetstenking å tillate tanken om at "sorry Mac, har du ikke DAB, så får du ikke evakueringsmeldinger og får ta konsekvensen".

Jeg kan ikke se noen grunn til at Norge ikke skulle ha to parallelle systemer slik andre land har valgt, med tanke på FM og DAB. Koster litt mer, men er mye sikrere og mer brukervennlig. Med utfasing av FM, har noen med sterke interesser greid å "lobbe" særdeles godt.

Ikke glem airbagen...

Til sist. Jeg har forskrekket sett TV-reklamen på NRK om montering av DAB-radio. Her oppfordrer reklamen direkte at bileieren selv skal "mekke" på bilen sin, for å få festet glassantenna riktig. Det fokuseres særlig på jordingen av antenna.

Mitt poeng der er at for å skaffe god nok jording til antenna, må man av med sidedekselet ved frontruta, og der er det på biler i dag sprengladninger, også kjent som airbag. Går den sprengladningen av, så forsvinner minimum fingrene. Så skal man av med deksler rundt frontruta, må det gjøres av autoriserte som vet hva de holder på med, mener jeg.

I iveren etter å hjelpe bileierne med monteringsråd, må man altså være betydelig mer forsiktig enn hva jeg til nå har sett.

Artikkeltags