Er du glad i å trene ute om sommeren, men holder deg innendørs når høsten kommer? Det er ingen grunn til å la høstværet sette en stopper for utetreningen. Du må bare vite hvordan du kler deg.

Del på Facebook

Kle deg riktig

Førsteprioritet for utetreningen er at klærne skal holde deg tørr og varm. Da blir treningen en behagelig opplevelse, selv om det er kaldt eller guffent vær ute.

Og det er ikke bare hva du har på deg som er viktig, men hvordan du kler på deg.

Les også: Løpeskoens varighet

Les også: Trendy på trening

Les også: Komfort med kule klær

– Er det veldig kaldt, er det bedre å ha mange tynne lag enn ett tykt. Det holder bedre på varmen og gjør det lettere å justere etter hvert i treningen dersom du skulle bli varm eller kald, sier Kvinneguidens treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksen.

Polyester

Det du har innerst mot kroppen er det viktigste.

– Velger du bomull innerst, blir du fort våt og kald. Klærne bør være av elastisk, syntetisk og svettetransporterende materialer som polyester, forklarer Nielsen Kjøniksen.

Mange varianter av superundertøy er godt egnet til dette formålet. Med dette tett på kroppen holder du deg tørr og varm selv om du skulle trene hardt og svette mye.

Flere lag

Det mellomste laget bør også være funksjonelt og av svettetransporterende materiale.

– En fleecegenser kan passe fint. Det sørger også for god bevegelighet, i tillegg til at du holder deg varm, sier hun.

Hva du har helt ytterst bør heller ikke være tilfeldig. Hvert lag har sine oppgaver, og bør derfor velges med omhu.

– Det ytterste kleslaget har som oppgave å transportere svette og varme ut. Dessuten bør det sørge for at vind og vann ikke trenger inn. Det vil si en vannavstøtende treningsjakke i mikrofiber, nylon eller lignende, forklarer hun.

Kalde føtter

Også ben og føtter må i følge treningseksperten tas vare på i kulda. Men når det gjelder bena kan du godt droppe et kleslag.

– I motsetning til overkroppen, kan bena godt klare seg med to lag med tøy. Da dropper man det mellomste laget, men man må selvsagt se an hvor kaldt det er, anbefaler hun.

Sko bør selvsagt være vanntette. Våte føtter er kalde føtter. Men også størrelsen på skoene er viktig for å unngå kalde tær. Husk at det bør være god plass i skoene slik at de ikke klemmer på tærne og dermed gjør deg kald.

– Sokker bør også være av svettetransporterende materiale som polyester eller ull. Det trekker svetten bort fra føttene og holder dem varme og tørre. Husk også at ikke tykkere nødvendigvis er bedre når det gjelder sokker.

Hold på varmen

Det aller største varmetapet kommer fra hodet vårt. Derfor er det viktig at du også tenker på hodeplagget når du trener ute i kaldt vær.

– Lue er et must. Er det veldig kaldt, minus 10 grader eller kaldere, bør også munnen dekkes til. Det finnes egne masker til dette, forteller treningseksperten.

Hendene er også utsatt når man er ute og trenger også ekstra beskyttelse på kalde dager. På ekstremt kalde dager kan det derfor lønne seg å bruke to par hansker.

– Skal du løpe ute i høst- og vintermørket, er det lurt å ha reflekser på plaggene. Har du ikke det, bør du bruke en refleksvest utenpå klærne, anbefaler hun.

Les hele denne saken på Kvinneguiden.no