For mange er et nytt år forbundet med ny start og nye muligheter. Det gjør sitt til at mange nyttårsforsetter blir skapt ved årsskiftet, og mange av dem har med trening å gjøre.

Del på Facebook

Les også: Trendy på trening

Les også: Klær for utetrening

Les også: Du trenger ikke trene lenge

– Etter noen late dager i julen med lite aktivitet og mye festmat, samt en lang julebordsesong i forkant av selve julen, er det nok en del som kjenner på kroppen at det er på tide med forandringer. Årsskiftet er jo også en fin markering for forandring, og tanken på et sunnere og sprekere år frister nok mange, sier treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksen til Kvinneguiden.no.

Rolig start

Med masse motivasjon og pågangsmot hopper mange ut i de nye forsettene. Pass bare på at det ikke blir for mye av det gode.

– Den aller vanligste fellen er å gå altfor hardt ut. Har man urealistiske mål og forventninger, er det også lettere å gå lei, miste motet eller i verste fall gi opp helt, forklarer treningseksperten.

Er du ikke vant til å trene så mye fra før, er det spesielt viktig at du begynner forsiktig.

– En utrent kropp trenger tid på seg. Tenk gjennom hva som faktisk er realistisk for deg å få til og start gjerne enda penere. Tror du at du kan klare tre-fire treningsøkter i uken, starter du med to. Det er en mye bedre følelse å faktisk klare det enn alltid å henge etter, sier hun.

Kom i mål

For å klare å gjennomføre planen, betinger det at målet er fornuftig. Det er lurt å tenke på hva som gjør treningen lystbetont for deg.

– Å sette seg smarte mål, det vil si spesifikke, målbare, ambisiøse, men også realistiske og tidsbestemte mål, tror jeg kan være noe av det aller viktigste. Det er også motiverende å belønne seg selv når man faktisk oppnår målene. Lag også mindre delmål mot det store målet, sier Nielsen Kjøniksen.

Les hele denne saken på Kvinneguiden.no