Gå til sidens hovedinnhold

Unngå skader med dynamisk oppvarming

Artikkelen er over 7 år gammel

Det å varme opp før trening er ekstremt viktig, både for å unngå skader og fordi det har en effekt på kroppen som gjør den mentalt klar for treningen som venter.

Det finnes to forskjellige typer oppvarming; generell og spesiell. Den generelle er den vi helt klart ser mest av rundt om i norske treningssentre, de velkjente ti minuttene på tredemøllen. Det å varme opp før trening er ekstremt viktig, både for å unngå skader og fordi det har en effekt på kroppen som gjør den mentalt klar for treningen som venter. Løping før styrketrening gir kun en generell oppvarming av kroppen, men ingen spesifikk oppvarming av muskler og ledd som skal brukes for å utføre øvelsene. Det er derfor lett å få skader når vektene blir tyngre, fordi muskulaturen ikke er forberedt på belastningen man utsetter den for.



Dynamisk oppvarming er en god måte å få varmet opp muskler og ledd på før styrketrening, og kan være med på å forebygge og unngå skader ved tung trening. Dynamisk oppvarming går ut på å utføre bevegelser som er relevante til øvelsene på programmet, for eksempel er det viktig å varme opp hofter, kneledd og setemuskulaturen før man skal trene underkroppen.

For overkroppen kan ulike øvelser med strikk være perfekt for å få aktivert muskulaturen, noe som gir deg bedre kontakt i øvelsene og den muskelgruppen du ønsker å trene.

En ting som også er viktig er å skille mellom statisk uttøying og dynamisk oppvarming. Å tøye ut før kroppen i det hele tatt har kommet i gang kan fremkalle skader mer enn det motvirker. Mange har lest at uttøying kan redusere effekten av styrketrening, og det kan ha en dårlig virkning på kroppen hvis man kjører dette før styrketrening, men jeg kan absolutt anbefale alle å kjøre lett etter styrketrening før å løse opp musklene.

Det har også blitt populært den siste tiden å varme opp med skumruller og Rumble Rollers. Dette er utstyr som masserer triggerpunkter og kan hjelpe til å løse opp musklene som eventuelt er stive og ømme, før man kommer i gang med treningen.

Om man ønsker tips til dynamisk oppvarming ligger den en haug av gode veiledningsfilmer på YouTube og andre nettsider.

Ceclile Lykke

Cecilie Lykke er 20 år gammel, opprinnelig fra Sandefjord, men er nå bosatt i København - og har en av Norges mest populære treningsblogger. Til daglig spiller hun håndball og har blant annet spilt for Flint Tønsberg. Hun har drevet aktivt med styrketrening i fire år og har mye erfaring innenfor kosthold og trening.  Hun starter på bachelor i sunnhet og ernæring i august, og skal videre på master i klinisk ernæring.

ANDRE BLOGGINNLEGG:
 

Kickstart dagen med en av disse frokostene

5 tips som gir deg motivasjon til å trene

Slik får du i deg sunn mat på under 30 minutter


 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.