Gå til sidens hovedinnhold

5 tips som gir deg motivasjon til å trene

Artikkelen er over 7 år gammel

Januar, den store slankemåneden er snart forbi. Det er i denne måneden alle skal endre livsstil og starte det nye året med stil, det er nå man skal endre på alle vanene sine, begynne å trene og spise sunt. Man er 100 prosent  innstilt på å ta det nye året med storm, men det går som regel ikke så lang tid før motivasjonen faller for veldig mange.

(Saken er skrevet for sb.no av Cecilie Lykke - hennes blogg finner du her!)

Motivasjon er det som driver oss. Uten det er lysten til å trene så å si ikke-eksisterende. Vi trenger et eller annet som får oss til å ha lyst til å dra på trening. Noe som gjør at vi ønsker å videre for resultater, for å få en bedre helse og økt livskvalitet.

Det er akkurat dette punkt som er grunnen til at mange stopper. De fleste som melder seg ut av treningssentre sier at de ikke lenger har motivasjon til å fortsette.
Men det er faktisk ikke så mye som skal til for å snu en slik dårlig trend, og det er bare noen få grep som kan få trening fra å være et slit til noe som er gøy.

1. Sett deg et mål.

Å sette seg et mål å jobbe mot er en veldig god motivasjonskilde, og alle burde ha et eller flere mål de ønsker å oppnå med treningen. Det trenger ikke å noe spesielt stort, men et lite og realistisk mål i forhold til sitt aktivitetsnivå, gjerne innenfor en viss tidsramme til kan hjelpe mange å holde motivasjonen oppe og fortsette med treningen.

2. Varier treningen din.

En ting mange gjør feil er at de trener den samme type trening hver gang, og i lengden blir det veldig kjedelig for enkelte. Et godt tips er å variere treningen, og da ikke bare mellom kondisjon og styrke, men også måten man trener på. Å bytte mellom å kjøre intervaller og lengre, rolige løpeturer på kondisjonsbiten, eller ha variasjon i antall repetisjoner og sett på styrketrening er gull verdt for å ikke gå lei og miste motivasjonen. Det å også variere mellom ulike gruppetimer er også veldig smart.

Musikk


3. Hør på musikk under treningen.

Det er bevist at trening er med på å øke både motivasjon og treningseffekt. På blant annet Spotify finnes det haugevis av gode spillelister til trening og det kan gi et lite ekstra boost til treningen.

4. Finn en treningspartner

Det å trene sammen med noen er en veldig fin måte å ”lure” seg til å komme seg på trening. Hvis man har en avtale er det vanskeligere å finne unnskyldninger, samtidig som man kan hjelpe og pushe hverandre litt ekstra på trening. Kanskje kan man sette seg et felles mål man ønsker å oppnå, det er alltid lettere å være to om det.

Treningsdagbok.

5. Dokumenter treningen din.

Det krever litt ekstra tid, men det å loggføre treningen sin er ekstremt nyttig for å sjekke progresjon over lengre tid, og man kan se at man faktisk blir sterkere i øvelser over tid.  En annen smart ting er å ta bilder. Mange syns dette er ekstremt pinlig, disse såkalte ”selfies”, men det er vanskelig å se resultater på seg selv og det kan være motiverende å kikke tilbake på bilder 1-2 måneder fremover i tid og se at man faktisk kan se en forskjell.

Cecilie Lykke


Cecilie Lykke er 20 år gammel, opprinnelig fra Sandefjord, men er nå bosatt i København - og har en av Norges mest populære treningsblogger. Til daglig spiller hun håndball og har blant annet spilt for Flint Tønsberg. Hun har drevet aktivt med styrketrening i fire år og har mye erfaring innenfor kosthold og trening.  Hun starter på bachelor i sunnhet og ernæring i august, og skal videre på master i klinisk ernæring.


 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.