Oss influensere imellom

Influensere: Intet vondt ord om artistene og bloggerne, men ekte tankesmier?

Influensere: Intet vondt ord om artistene og bloggerne, men ekte tankesmier?

Av

Han var tidligere min digitaldirektør. Nå har han gått til influenserne, og godt er det.

DEL

FRITT FRAM: «I 2019 er det ikke lenger journalister eller politikere som setter dagsorden….Det er influensere som har satt dagsorden de siste årene. Enten det handler om palmeolje, bruk av elefanter på sirkus, likestilling i Midtøsten og Dubai-gate eller #metoo og psykiske lidelser. Det er vel kanskje influensere som Sophie Elise, Marna Haugen, Caroline Berg Eriksen og Camilla Phil som faktisk er noen av våre ekte tankesmier».

Mannen bak disse ordene heter Erland Bakke, og de står å lese i en kronikk i Aftenposten.

Hvem er så denne Bakke?

Han var i fire år gruppeleder i Oslo Høyre, men er nå utmeldt av partiet. Av større betydning er det, i denne sammenheng, at han er tidligere digitalredaktør i Amedia, altså konsernet bak herværende organ.

Med andre ord setter han en gjeng bloggere (influensere som han kaller dem, for øvrig et forferdelig ord) høyere enn sine tidligere politikkvenner, arbeidskolleger og arbeidsgiver.

Det er godt vi ble kvitt ham, før han fikk gjort mer skade.

I dag er Erland Bakke manager og administrerende direktør i Motormouth Management.

Aldri hørt om Motormouth?

Selskapet har den betryggende logoteksten: «Kvalitetssikrende bindeledd mellom oppdragsgivere og artister». I kronikken går det fram at Bakke er manager for MIIA, Chris Medina, John Arne Riise, Ørjan Burøe, Rebecca, Per Sundnes, Linni Meister, Carina Dahl, Erlend Bratland, Timon Haugan, Louise Riise og Johanna Grønneberg Mesa.

Dessuten jobber han med blogger Marna Haugen.

Intet vondt ord om artistene og bloggerne, men ekte tankesmier? Settere av dagsorden, mer enn journalister og politikere?

Jo da, de har sikkert påvirket mange, sikkert også satt dagsorden i noen saker, og med det lokket journalister og politikere ut på dypt vann eller usikker is. Men hvor har de sine små eller store kunnskaper fra? Sine meninger, begrunnede eller ikke? Har de kildebredde? Hvor er kildekritikken? Lar de flere sider komme til orde?

Kan vi være sikre på at det de mener, det de blogger om, produkter de promoterer, ikke er påvirket av annonsørene de lever godt av?

Sannsynligheten er stor for at disse bloggerne (i den grad de er opptatt av, og eventuelt setter dagsorden for noe) henter sine kunnskaper, grunnlaget for sine meninger, være seg palmeolje eller elefanter, fra tradisjonelle medier.

Som Aftenposten.

Få norske medier har viet så stor oppmerksomhet til palmeolje, elefanter og andre etiske problemstillinger, som Aftenposten. Så er det bare å håpe at mediehus i Amedia også har gitt, og fortsatt vil gi, sine bidrag. De er alle plattformer, som det heter, for allmennopplysning.

Erland Bakke kunne ha publisert sin kronikk på bloggen til sin medarbeider Marna Haugen.

Som alle kjenner og lar seg influere av.

Han valgte å gjøre det hos en som ikke lenger setter dagsorden – Aftenposten.

Artikkeltags