Glem NRK – det er NSB som bør tas

Uønsket: Det kan ikke sies for ofte: Det må bli langt enklere OG gratis å ta med seg sykkelen på toget. Gi oss lavere billettpriser også. Foto: Paal E. Nygaard

Uønsket: Det kan ikke sies for ofte: Det må bli langt enklere OG gratis å ta med seg sykkelen på toget. Gi oss lavere billettpriser også. Foto: Paal E. Nygaard

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

FRITT FRAM: Nitimen har oppskriften på hvordan bilister skal få has på syklister. Bastø Fosen skal lokke syklister gratis mellom Horten og Moss. Men fra NSB er det stille.

Det vakte furore i Syklistenes Landsforbund nylig. Nitimens Pål Thoresen gjentok på lufta den gamle Stutum-spøken, (for eventuelle yngre lesere: Stutum var komiker Bjørn Sands alter ego) om hvordan syklister kunne tas av veien med åpen bakdør. Kanskje i overkant lite overveid, men Thoresen ble i alle fall innklaget til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Selv er jeg ikke særlig bekymret for syklistenes ve og vel etter spøken, selv om jeg, i likhet med en del andre syklister, har fått min dose spylervæske.

Fraværet av bekymring angående bakdørspøken skyldes at bøllene neppe hører Nitimen. Selv ikke på det lytternivået er de.

Nei, jeg er ikke bekymret. Men jeg er opptatt av syklistenes ve (syklistenes vel sier seg selv). Det er altså også Bastø Fosen, som fra kommende årsskifte vil la syklister OG gående, reise gratis. Riktignok kan det hende at de er pålagt en slik ordning for å få fornyet konsesjon, men jeg lar rederiet få skryt allikevel. I tillegg bygger de nå helt nye og langt mer miljøvennlige ferjer.

Men ett selskap - jeg er ikke den første som sier det, og blir heller ikke den siste – har ikke forstått det. NSB heter selskapet. De driver med tog, i første rekke persontransport. Det ville vært flott om de fikk mer gods over på sine spor, men det får ligge. Nå er det persontransport det handler om.

Selv om det nå dreier seg om syklister; la oss ta den største unnlatelsessynden først. Hvis jeg, eller noen andre, vil besøke ei gammel tante på Nesodden og velger offentlig transport fra Sandefjord, kommer regningen på følgende: Voksen-billett på tog 286 kroner, ferjebillett Vippetangen-Nesodden 52 kroner. Altså 338 kroner én vei. Men ikke usannsynlig vanker det en bussbillett eller to i tillegg.

Et tantebesøk til Nesodden tur-retur kommer med andre ord opp i rundt 750 kroner, pluss en hundrelapp for konfekt. Må det taxi til også, er det grøt fram til neste lønning. Eller pensjonsutbetaling.

Jeg tør ikke tenke på den samme reisen for to, eller en familie. Uansett er det bare å ta bilen, for dem som har, ut av garasjen og legge i vei.

Velger denne reisende å ta med sykkel for å redusere annet transportbehov forlanger imidlertid NSB barnebillettpris for sykkelen. Altså 143 kroner ganger to. Hvis de i det hele tatt har plass til sykkelen (og er det plass må du selvfølgelig sørge for å få den inn i godsvogna sjøl).

Løsningen, NSB, er å gjøre det billigere å ta toget enn bilen. Først altså den ordinære billetten, deretter sørge for tilstrekkelig OG gratis sykkelplasser om bord, slik at man lett og uten kostnad kan ta seg til og fra stasjonene.

Da vil ikke bare den gamle tanta, eller en bror, en sønn, på Nesodden, i Tønsberg, Holmestrand eller Drammen få oftere besøk. Da reduseres også miljøbelastningen og folkehelsa får en dytt.

Siden vi er i gang; intet stygt sagt om Tesla-eiere, men la oss få en slutt på forskjellsbehandlingen av oss syklister. Moms på sykler, med eller uten batteri, er en uting.

FRITT FRAM:

Paal Even Nygaard - journalist

Artikkeltags