KROKEMOVEIEN: Det er ikke tatt stilling til på hvilken side av Krokemoveien gang- og sykkelanlegget skal realiseres. Dette vil bli avgjort underveis i reguleringsarbeidet. (Illustrasjon: Vestfold og Telemark fylkeskommune) Les også Her skal en drøy kilometer gang- og sykkelvei gjøre det tryggere for barn og voksne
Wenche Myhre bor på Fløyasletta, og kan ikke begripe at det skal lages gang- og sykkelvei over deres hager, så lenge det alt er en gang- og sykkelvei langs Hegnaveien. Foto: Atle Møller Les også Wenche reagerer sterkt på den planlagte gang- og sykkelveien
HØYRE ELLER VENSTRE? Hvor plasserer du deg, når du skal gå på gang- og sykkelstien? Foto: Suzanne Kristoffersen Les også Går du på venstre eller høyre side av gangstien? Én av fire vet ikke hva som er riktig.
BLE LYTTET TIL: – Hadde vært fint med egen bru over Rovebekken, mente Kristin Søndrål Øverbo. Ved siden av henne Nathanael Kristengård, som så for seg autovern i grøftekanten. Foto: Jan Roaldset Les også Elever frykter skoleveien: – Skummelt når bilene kommer bakfra
HANEHOLMVEIEN: Daniel Melberg ønsker gang- og sykkelsti langs Haneholmveien. Her er han sammen med sin sønn Jacob Melberg (10) og Isac Fjøsne (10), som begge går på Store Bergan skole. Guttene tør ikke bruke veien som skolevei og synes det er ganske skummelt å besøke venner som bor langs Haneholmveien, med sine mange uoversiktlige svinger og nesten ingen veikant. Foto: Atle Møller Les også Daniel trodde det endelig skulle bli gang- og sykkelsti langs Haneholmveien
ÅRØVEIEN: Det er trangt å være fotgjenger når bilene kjører til og fra byen, her et motiv fra strekningen mellom Rovebekken og Solløkkasletta. Foto: Jan Roaldset Les også Ja til gang- og sykkelvei her, men nei til å ta så mye av jord og eiendommer
FINN FEILENE: Utkjøringen til Ringveien fra Kvartsveien krysser et gang- og sykkelfelt. Det er det ikke alle som legger merke til, eller tar hensyn til. Liknende eksempler fins mange steder. Foto: Paal Even Nygaard Les også Når farge og skilt mangler
ASFALT: Onsdag morgen startet asfalteringen i Moveien, da på gangveien. Torsdag asfalteres selve veien, og fredag er planen å åpne veien for trafikk. Foto: Per Langevei Les også Fredag åpner denne viktige veien
DØLEBAKKEN: Her ved Nedre Åsenvei opphører sykkelfeltet hvis du sykler nedover. Det skaper farlige situasjoner mener naboer til bakken. Fra venstre: Edvard Withbro, Randi Withbro, Susanne Vik og Maja Vik. Foto: Per Langevei Les også Nye Dølebakken: – Kun et tidsspørsmål før en alvorlig ulykke skjer her
STOPPET IKKE #1, #2, #3 OG #4: To voksne, tre barn og en hund venter og venter, men ingen biler eller andre kjøretøy stopper for å slippe dem over. Dette er dagligdags om man skal over Bottenveien for å fortsette på gang- og sykkelveien langs Raveien, forteller beboerne i området. Ved å klikke på pilene, kan du se den reelle situasjonen da SB skulle dokumentere problemet. Foto: Tone Merethe Ude Les også Her skal de krysse for å fortsette på gang- og sykkelveien. Ikke én eneste bil stopper: – Jeg kjenner det litt i magen.
FRUSTRASJON: Jon-Gisle Lindfors Johnsen er frustrert over kommunens valg å ikke gjennomføre prosjektet. Foto: Jon-Gisle Lindfors Johnsen Les også Jon-Gisle (38) er redd for barnas sikkerhet lang denne veien: – Det er veldig skuffende at ingenting har skjedd
TRYGG VEI: Nå kan Alise Fredriksen, 5. klasse elev ved Framnes skole, og hennes skolevenner sykle trygt på den ferdigstilte gang og sykkelveien på Framnes. Foto: Per Langevei Les også Gang- og sykkelvei til over 14 millioner er ferdig: – Nå blir det tryggere her
SLITT VEKK: Bildet til venstre viser sykkeldekket i Skiringssalsveien da det var nymalt i august i fjor. Til høyre ser du det slik det ser ut i april i år. Foto: Per Langevei Les også Den «røde løperen» ble borte på under et år
INDUSTRIVEIEN: Kommunen har i mange år forsøkt å få anlgat gang- og sykkelvei langs Industriveien. Her er ordfører Bjørn Ole Gleditsch (H) og Karin Virik (V), sammen med daværende kommunestyrerepresentant Vidar Andersen (Frp). Foto: Morten Fredheim Solberg Les også «Tok» eiendom på riktig måte – erstatning ikke avgjort
IKKE STØTTE: Arbeidene i Dølebakken har pågått lenge. Fylket fikk ikke støtte til prosjektet i 2019, men har fått det tidligere. Det vil likevel ikke gå ut over framdrifta i prosjektet, forsikrer fylkets samferdselssjef. Foto: Morten Fredheim Solberg Les også Vi er ett av to fylker som ikke får støtte til dette
BRODDER: Sykepleier Gerd Tveiten selger nok et par brodder, denne gang til Inger Rem. Foto: Paal Even Nygaard Les også Inger (90) redder en venn på glatta
ØNSKER SIKRERE SKOLEVEIER: FAU-lederne Birthe Kvamme og Jeanette Beatrice Bekkelund savner gang- og sykkelvei i hele Veløyveien, samt fra skolen og til Folehavne i Vesterøyveien. Foto: Sigurd Øie Les også – Vi ønsker gang- og sykkelsti både i Veløyveien og Vesterøyveien
FÅR HJERTESONE: Thor André Andersen (FAU-leder), Arnfinn Brevik (avdelingsleder Helgerød skole), Per Reinert Bredvei (elevrådet - til høyre foran) og Jakob Aarnes (elevrådet) har alle jobbet hardt for at Helgerød skal bli en Hjertesone-skole. Nå er de snart i mål. Foto: Sigurd Øie Les også – Godt å få den gang- og sykkelstien vi har kjempet for i mange år
SMALT: Her ser vi Tor Steinar Mathiassen og Hanne Børresen Johansen i Haneholmveien, vel 100 meter sør for Pukkestadveien. Legg merke til hvor trangt det er på den smale veien, og hvor uoversiktlig svingen er. Vi ser også to skoleelever på vei sørover bakerst i bildet. Les også Ønsker fortgang i arbeidet med gang- og sykkelsti i Haneholmveien
FARLIG SKOLEVEI: FAU-representantene ved Virik skole, Ranvik ungdomsskole og Store Bergan skole deler alle den samme bekymringen for sine skolebarn: Haneholmveien. Fra venstre ser vi Silje Aafos Tetlivold, Trine Eriksen og Christian Røsjorde. Foto: Sigurd Øie Les også Mener Haneholmveien er et kjempeproblem: – Det er farlig å tvinge barna til å gå den veien
TRANGT: Phillip Longva Karlsen i Årøveien ved tettbebyggelsen rundt Helgerød idrettsplass. Her er det trangt, og inngrep i eiendommene er uunngåelig. Foto: Jan Roaldset Les også Nå skal det bli bedre for gående og syklister på Solløkka
BETALT: Ansatte bør få kilometergodtgjørelse for bruk av sykkel for å redusere biltrafikken. Foto: Paal Even Nygaard Les også Oslo kommune må ha brukt andre regnemåter, for der får ansatte fire kroner og 10 øre per kilometer.
FARLIG: Mye grus gjør det farlig på sykkelstiene. I dette området i Vardenveien falt Mette Bye og slo seg stygt. Foto: Asle Rowe Les også Mette falt og slo seg stygt på grusete sykkelsti: – Bør få den bort før det skjer en alvorlig ulykke
UENIGE: Ifølge Erik Monsen (FrP) forsto ikke grunneiere langs Industriveien at de kunne ta opp kampen mot kommunen. Ordfører Bjørn Ole Gleditsch (til venstre) mener derimot de er fornuftige og oppegående mennesker. Foto: Paal Even Nygaard Les også Motstand fra grunneierne hjalp ikke. Det blir tvangssalg: – Prisen er altfor lav
INDUSTRIVEIEN: Grunneiere langs østsiden (til venstre) av Industriveien på Vesterøya må avstå arealer for en planlagt gang- og sykkelvei. Foto: Paal Even Nygaard Les også Vil tvinge til seg eiendom: – Vi kan ikke bruke silkehansker lenger
STRØR OM SEG: Kommunen er slett ikke gjerrig på strøgrusen når det er glatt, men rekker ikke over hele kommunen samtidig. Enhetsleder Bjørn Bochelie er her flankert av medarbeiderne Egil Oustorp (t.v.) og Jan Winsjansen. Foto: Tone Merethe Ude Les også Derfor tar det tid før veier og fortau blir strødd
HER BLIR DET GANG- OG SYKKELVEI: Kommunen har satt opp stolper som markerer området hvor det skal bli gang- og sykkelvei langs Industriveien på Vesterøya. På tomten til Jan Erik Abrahamsen er det snakk om et arealtap på cirka 50 kvadratmeter. Foto: Lily Marcela Gundersen Les også Jan Erik mister 50 kvadratmeter av tomta: – Jeg nekter å gå med på et skamtilbud
PLANLAGT I LANG TID: Karin Virik (V) og Bjørn Ole Gleditsch (H) demonstrerte hvordan man må sykle i Industriveien. Bildet er tatt i 2015, da det ble gitt statlige midler til gang- og sykkelveien. Foto: Morten Fredheim Solberg Les også Kommunen er nær tvang for å få bygget sykkelvei: – Nå er tålmodigheten slutt
ARBEIDER: Snart blir det nye arbeider i Dølebakken, nå med bygging av nytt sykkelfelt. Arbeidene kan starte så snart den som vinner anbudsrunden er klar til å begynne. Bildet er fra sist vinter, da kommunen gravde ned nye vann- og avløpsledninger på strekningen. Foto: Paal Even Nygaard Les også Om få uker kan nye arbeider starte her
SNUDDE: Gang- og sykkelveien var ment å gå på denne adkomstveien og gjennom eiendommen i bakgrunnen. I forgrunnen bygningssjef Sindre Væren Rørby. Foto: Paal Even Nygaard Les også Politikerne jublet da de ga grunneier medhold
ETT FELT: Her i Framnesveien vil det kun bli ett åpent kjørefelt fram til neste høst. Da skal 400 meter ny sykkel- og gangvei være ferdig. Foto: Morten Fredheim Solberg Les også Her blir det kun ett kjørefelt fram til neste høst
REDD FOR ALVORLIGE PERSONULYKKER: Rolf Arne Pettersen frykter at noen skal bli seriøst skadet langs veien. Foto: Julia Horn Les også – Denne veien er livsfarlig å krysse
Dølebakken skal oppgraderes fra senhøsten 2017. Arbeidene starter ved jernbanebrua i Sandarveien. Tinghuset ses til venstre på bildet. Les også Nå blir det sykkelfelt i Dølebakken
VIL VÆRE TRYGGE: Selma, Vilde og Sofie forteller at de ønsker seg en gang- og sykkelvei for å være trygge når de sykler til og fra hverandre. Foto: Evelyn Therese Berg Hansen Les også – Vi vil slippe å være redde når vi skal besøke hverandre
Michael Tjelle tok grep og har startet oppussingen av undergangen ved Gokstad barneskole. Foto: Atle Møller Les også Barna var redde for å gå her, da tok foreldrene kosten i egene hender
Vinnere av NAF Vandrepokal. Fra venstre: Martin Lundquist, Albert Haukom og Martin Haugelie. Foto: PRIVAT Les også Store Bergan vant for tredje gang
Tråkker til: Prosjektleder for Sykkelbyen Sandefjord, Ole Jakob Hansen (til venstre), Tore Kaurin, Statens vegvesen, Bjørn Ole Gleditsch, Sandefjord kommune og Hans Hilding Hønsvall, Vestfold fylkeskommune snakker varmt om sykling. Foto: Flemming Hofmann Tveitan Les også Ikke rart at disse karene er blide - syklistene i Sandefjord får 100 millioner kroner
NOSTALGI: Har du en slik type vintagesykkel innerst på loftet, så er det ingen grunn til å ikke bli med på Sandefjord Grand Classic. Sykkelekspert Stig Lundsør viser frem en vintage veteran. Foto:Per Langevei Les også Finn fram vintagesykkelen
Nedre del: Arbeidene starter i denne delen av Dølebakken i høst. På bildet folk fra veivesenet som forbereder prosjektet. Foto: Statens vegvesen Region Sør Les også Snorklipping i Dølebakken i oktober 2017
Fylkesordfører Rune Hogsnes (t.v.) og ordfører Bjørn Ole Gleditsch åpnet første del av gang- og sykkelveien langs Framnesveien tidligere denne uka. Prosjektet Enga-Hem langs Fv 303 skal etter planen påbegynnes i 2016. Foto: Vestfold fylkeskommune Les også Får fire millioner kroner til gang- og sykkelveier
Ved Gaiahallen: Elever fra 4. trinn på Framnes skole, fylkesordfører Rune Hogsnes og ordfører Bjørn Ole Gleditsch deltok på åpningen av gang- og sykkelveien. Foto: Vestfold Fylkeskommune Foto: Vestfold fylkeskommune Les også Sikrere å gå og sykle