Brasil som ble ydmyket av Tyskland foran hjemmepublikum. Suarez som biter motspillere. Zidane som skallet Materazzi. Pelé som debuterte i Sverige, etter at lagkameratene hadde overtalt treneren om at han måtte få sjansen.

For å ikke snakke om en kveld i Marseille i '98. Norge – Brasil har status på linje med «hvor var du da Brå brakk staven?». Sistnevnte er jeg for ung til. Da Norge vant var jeg vel strengt talt noe ung for en pils ute, men i den umiddelbare euforien var det ingen som brydde seg om det i baren på snowboardcampen i Stryn.

20. november står et nytt VM for dørene. Et VM som umiddelbart ble slaktet av fansen da det ble tildelt Qatar i 2010. Det kom til å bli for varmt. Og tenk å ha det i desember, da må jo alle de gode ligaene ta pause.

Siden den gang har det dukket opp både et og annet som vi vel må være enige om at er større problemer enn akkurat det.

Amnesty vil ha søkelyset på hvordan menneskerettighetssituasjonen er i Qatar. De forteller om enorme menneskerettslige utfordringer og diskriminering av migrantarbeidere, kvinner og LHBT-personer er et stort problem.

VM har også vært sentrum for en rekke anklager om grov korrupsjon og varsler om arbeideres rettigheter. I fjor skrev The Guardian at mer enn 6.500 gjestearbeidere har dødd i Qatar fra de ble tildelt VM i 2010 og fram til 2019.

Faktisk.no har gått gjennom tallene

I etterkant av artikkelen gikk både klubber og supportere ut med en oppfordring til Norges Fotballforbund om å boikotte VM. Siden Norge fortsatt ikke har kvalifisert seg til noe mesterskap siden år 2000, ble aldri dette et reelt problem.

Uansett er det egentlig ikke landslaget i seg selv som er VM og FIFAs pengetre.

Det er deg og meg. For det er oss sponsorene vil nå. Det er oss de betaler ekstremt mye penger for å selge ting til. Og til slutt er det vi som bestemmer om dette VMet blir en suksess eller ikke.

Jeg har en kollega som skulle kjøpe ny bil nylig. Han gjorde en grundig jobb. Prøvekjørte mange biler i samme klasse og vurderte nøye. Bilen han likte aller best var en KIA. Min kollega er svært lite fotballinteressert, men ikke mindre enn at han fant ut at KIA sponser VM i Qatar.

Så da KIA kontaktet han i etterkant av prøvekjøringen for å høre hva han syntes, svarte han:

– Jeg likte bilen, men døde gjestearbeidere, korrupsjon og overtramp mot menneskerettighetene passer ikke med mine verdier. Derfor ønsker jeg ikke å assosieres med merkevaren deres.

Han stoppet der, noe som sikkert er hyggelig for KIAs representant.

Til oss andre dro han det videre:

– Ville du dratt på middag til en kompis som banka dama? Spist middagen hun har laget mens hun sto der med blått øye og manglet ei tann? Takket for maten og skrytt av måltidet til resten av vennene dine, og tatt vare på minnet som en god opplevelse?

Han har kjøpt seg bil av et annet merke.

Qatar er lenger borte enn stua til en kompis. Og du kjenner sikkert både kompisen og dama hans bedre enn du kjenner gjestearbeiderne i Qatar. Så det er klart det er lettere å la det moralske kompasset forderves.

Og så har du helt sikkert lyst til å se på VM. For VM skaper uforglemmelige minner.

Men aller helst skulle dette VMet blitt husket som en bulk i merkevaren til FIFA. At de ikke kan gjøre hva de vil bare fordi de eier underholdningen vi ønsker oss. Vi er produktet de selger til sponsorene. Vår oppmerksomhet.

For hver gang du setter på en kamp i dette VMet så sier du at 6.500 liv, andre menneskers rettigheter og grov korrupsjon ikke er viktig for deg. I hvert fall ikke like viktig som å bli underholdt i 90 minutter.

FIFAs sponsorer til VM i Qatar

Dette er lista FIFA oppgir som sine sponsorer til VM i Qatar, dersom det skulle være interessant:

  • Coca-Cola
  • Mc Donalds
  • Visa
  • Adidas
  • Hyundai/KIA
  • Budweiser
  • Qatar Airways
  • BYJU’s
  • Hisense
  • Vivo
  • Wanda Group