STUDIE: Hva politikerne ønsker langs sjøfronten, vet de ennå ikke. Det skal synliggjøres i en mulighetsstudie. Studien skal vurdere både hva som er mulig uten ferjene og med ferjene. Foto: Paal Even Nygaard Les også Snuser på ny byutvikling ved havna
Les også Man bør ikke være så naiv å tro at havneområdet rundt terminalen bare blir utlagt som offentlig parkområde. Til det er utbyggingskreftene for sterke.
IKKE HVEM SOM HELST: Ansatte kan bruke oppstilingsplassen til parkering. Foto: Steinar Ulrichsen Les også Mens vi venter på at ferja skal gå
SVENØR: I Sandefjord havn har denne utrangerte fiskebåten ligget i en årrekke og sperret utsikten til fjorden. Foto: Atle Møller Les også Fiskebåten M/S Svenør er fast inventar i havnebildet
PÅ PLASS: Strømbadet har i vinter blitt klargjort. Åpning blir før sommeren. Ifølge rådmannen blir anlegget en attraktivitet også på enkelte dager når bading frarådes. Foto: Paal Even Nygaard Les også Tok 22 vannprøver der det nye badeanlegget er plassert – dette er resultatene
ANALYSE: Ferjedriften har sine fordeler og sine ulemper. På nyåret starter utredningen av de samfunnsøkonomiske konsekvensene for Sandefjord. Analysen skal følges opp av utredninger om byutvikling og trafikkavvikling. Foto: Paal Even Nygaard Les også Lønner ferjene seg – for oss? Det skal vi nå få svar på
SPESIELT FUNN: Den store røde makroalgen er trolig arten djevletunge (Grateloupia turuturu). Foto: Rudolf Svensen / Havforskningsinstituttet Les også Fremmed art funnet i en båthavn i Larvik: – Det finnes ingen slike naturlig i Norge
EN SELVFØLGE: – Det er klart vi fortsatt må ha ferjer i Sandefjord. Vi er jo en sjøfartsby, sier Rolf Andersen (84, t.h.). Mens han koste seg med iskrem sammmen med kona Aud (81) kom Gunnar Buer (76) syklende forbi. – Selvfølgelig skal vi ha ferjer, sier Buer. Foto: Paal Even Nygaard Les også To av tre vil fortsatt ha ferjene
IKKE BEGEISTRET: Inger Christensen og ektemannen Knut frykter at utbyggingen ved havna vil bidra til å gjøre Sandefjord til en sementby. Foto: Sonia Drivdal Patella Les også Inger (74) og Knut (75) vil stoppe utbyggingen: – Vi vil ikke ha en stor, jævla murvegg her
KONKURRANSE OM JOBBER: Med like norske lønns- og arbeidsvilkår vil også svenske og norske sjøfolk kunne konkurrere om jobbene på dansk-registrerte skip, mener LO i Vestfold og Telemark. Foto: Paal Even Nygaard Les også Ber kommunen vurdere lønnskrav
PROTESTERTE: Hanne Riis-Christensen (t.v.) og Evy Bjerke reagerer på dumping av snø i havnebassenget. Nå har de blitt hørt. Foto: Paal Even Nygaard Les også Nå blir det forbudt å dumpe snø i havnebassenget
BLIR IKKE HEVET: Denne fiskebåten sank på Framnes syd den 2. februar i år. Nå kan det se ut til at den kommer til å fortsette å ligge på havbunnen. Foto: Trond R. Teigen Les også Den sunkne treskøyta på Framnes blir liggende
FERJENE: Ferjevirksomheten på indre havn bør fortsette etter 2025. Det skal mye til før jeg skifter standpunkt, skriver Bjørn Hoelseth. Foto: Jan Roaldset Les også Jeg reagerer på den nedsettende og spottende omtalen av Strømstadlinjen som «spritferjer». Den viser forakt for alle de gode lønnsmottakerne som jobber om bord og i land
Sjøfartsbyen Sandefjord Foto: Cathrine Andersen (Innsendt bilde) Les også Frp ønsker ikke omregulering fra ferjehavn
VIL UTVIDE: Thor Dahl-eier Einar A. Sissener ønsker at båthavna en gang i framtida blir erstattet av større kai og mer næringsareal. Foto: Jan Roaldset Les også Einar vil fylle opp i sjøen og bytte båtplasser mot kai og næringsarealer
INGEN FARE: Ifølge havnesjefen utgjør ikke skøyta som har sunket på Framnes noen forurensingsfare. Foto: Per Langevei Les også «Her renser de opp fjorden. Da er det tragisk at de lar ei sunken skøyte ligge og forurense i havna»
FERJEMØTE: Ledelsene i Fjord Line og Color Line orienterte politikerne i formannskapet om sine framtidsplaner. Nede til venstre sitter konsernsjef i Fjord Line, Rickard Ternblom og prosjektdirektør Morten Larsen. I midten diskuterer styreleder Peter Frølich (t.v. i Fjord Line med konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line, kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen og ordfører Bjørn Ole Gleditsch. Foto: Paal Even Nygaard Les også Lover to skip fra 2020 – og truer med sak
ØKER MARKEDSANDEL: MS «Color Viking» (t.v.) frakter fortsatt flest passasjerer, men Fjord Line med MS «Oslofjord» tar innpå. Sistnevnte har nå passert «Bohus» i antall reisende. Foto: Paal Even Nygaard Les også Fjord Line seiler innpå Color Line
BYGGES OM: Fjord Line bygger om baugpartiet for å tilpasse MS Oslofjord til ny rampe i Sandefjord. Samtidig utvides taxfree-avdelingen med 650 kvadratmeter. Foto: Paal Even Nygaard Les også Ferjestengt havn i 10 dager
SJØFRONTEN: Skal vi være helt ærlige, så har nok de fleste på ferjetur til Strømstad to billetter i lomma. Sandefjord-Strømstad og Horten-Moss og omvendt, skriver Bjarne Sommerstad (Sp). Foto: Jan Roaldset Les også Jeg vil jo ikke nedlegge ferjetrafikken, men vil ha en debatt om indre havn er stedet i framtida
HELHETLIG: Opposisjonspartiene ønsker mer kunnskap og helhetlig tenkning, i stedet for enkeltutspill om ferjer og bilfritt sentrum. Fra venstre: Odd Rune Langeland (MDG), Hilde Hoff Håkonsen (Ap), Charlotte Jahren Øverbye (SV) og Karin Virik (V). Foto: Paal Even Nygaard Les også Står samlet om helhetlig byutvikling
Les også Penger fra havnekassa kan brukes til grønne lunger, deler av infrastrukturen, aktivitetstilbud og byrom ved bryggekanten
VANN: Kokeriet må eksempelvis regne med å bli satt minimum en meter under vann! Høsten 1966, da jeg hadde praktikantplass på Framnæs, sto sjøen så høyt at mopeden min «druknet» i krysset Kilgaten/Hegnaveien, skriver Arthur Iversen. Bildet viser springflo ved ferjeterminalen 26. desember 2016. Foto: Paal Even Nygaard Les også La ferja bli! Det vil bli store bølger inne på Larvik havn, mens de største bølgene ikke vil gjøre seg gjeldende innenfor Tranga
GRØNT: Promenade og grønne lunger, møteplasser og rom for aktiviteter er tanken bak planene. Foto: Tegning: GG Landskap Les også Asfalt og tomrom blir grønn lunge
BÅTLAG: Thomas Ekenes (i midten) er leder i Båtlaget Gaia. Her er han sammen med nestleder Anne Gunn Roos Auve og kasserer Dagfinn Rustad. Foto: Paal Even Nygaard Les også Sommeren kan bli uten Gaia på sjøen
NYE SEILINGSTIDER: Først lanserte Color Line ei ny hybridferje. Nå lanserer Fjord Line også ei ombygd ferje basert på samme teknologi. Foto: Paal Even Nygaard Les også Fjord Line tar opp hybridkampen
LANGVARIG: Etter at tidligere kommuneadvokat Ivar Otto Myhre (i midten) og rådmann Gisle Dahn (til høyre) i lang tid hadde jobbet med striden om adgang og seilingstider, "arvet" den nye kommuneadvokaten Miriam Schei (til venstre) hovedansvaret for saken. Foto: Per Langevei Les også Til Brussel for å svare på anonym ferje-klage
Har søkt statlig støtte: Havnesjef Karl Oskar Jørgensen har søkt Enova om støtte til landstrøm. Foto: Morten F. Solberg Les også Håper på landstrøm fra nyttår
SLEPEBÅT: Over 30 år etter at den forlot Sandefjord, er nær 100 år gamle Forlandet tilbake. Nå skal den pusses opp. Foto: Paal Nygaard Les også Får 100.000 til oppussing
Kjemper for jobben: Dersom norske myndigheter blir bedt om å endre regelverket for registrering av skip, og godtar det, vil det bety slutten for den norske sjømann, mener hovedtillitsvalgt i Color Line for Sjømannsforbundet, Ronny Øksnes (t.h.). Bildet er fra en tidligere demonstrasjon ved rådhuset i Sandefjord. ¬ Foto: kurt a. høyessen Les også Villige til lønnskutt
Kriterier: Sandefjord kommune skal nå vedta kriterier for hvilke rederier som skal seile når til Strømstad. Søknadsfristen er 1. september. Foto: Per Langevei Les også Seilingstider i fritt spill
Skal restaureres: DS Forlandet ble bygget i Svelvik i 1921, og fanget hval fra Grytviken under navnet «Foca». Nå skal den 35 meter lange og 200 bruttotonn tunge båten restaureres på Huvik i regi av Stiftelsen Sandefjord Kystkultursenter. Les også Været bestemmer når Framnæs-veteran blir sandefjording
Landstrøm: Fra før fins det støtteordninger for ombygging til landstrøm om bord på skipene. Nå kommer det også investeringsstøtte på landsiden. Planen er landstrøm ved terminalen til sommeren. På Thorøya har Fjord Line allerede landstrøm. Foto: Paal Even Nygaard Les også Gir støtte til landstrøm
Indre havn: Med koblingen til gangveien fra Gokstad kystlag vil den urbane kyststien være sammenhengende fra Framnes til Stub. Foto: Olaf Akselsen Les også Her skal du kunne gjøre mye mer enn å spasere