Endelig ferdig: – En slik løsning i to etasjer er det få andre tunneler som har

ENTREPRENØR: Administrerende direktør Oddgeir Amundsen (til v.) og prosjektleder Olav Amund Myklebust i Kraftmontasje AS.

ENTREPRENØR: Administrerende direktør Oddgeir Amundsen (til v.) og prosjektleder Olav Amund Myklebust i Kraftmontasje AS. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Torsdag var det omvisning i Brekketunnelen – den siste E18-tunnelen som er rehabilitert.

DEL

(Jarlsberg Avis) HOLMESTRAND: Høsten 2016 startet arbeidet med rehabilitering av tunneler på E18 forbi Holmestrand.

Omvisning

Torsdag ble det markert at arbeidet snart er ferdig. Da fikk utvalgte representanter for Statens vegvesen og entreprenøren Kraftmontasje AS om omvisning i Brekketunnelen- den siste tunnelen som har blitt rustet betydelig opp.

– Ja, det har vært en spesielt kald jobb i trekken inne i tunnelene vinterstid for våre mannskaper. Men de har vært i stadig bevegelse og har dessuten vært godt påkledt, sier prosjektleder Olav Amund Myklebust i Kraftmontasje AS.

Han er fornøyd med samarbeidet med veivesenet og at det ikke har vært alvorlige arbeidsuhell i løpet av prosjektperioden.

Start i nord

Arbeidet startet i oktober 2016 med Hanekleivtunnelen i nord. Prosjektet har fortsatt med Løken-, Hillestad-, Bringåker-, Botne- og sist Brekketunnelen.  Det er en betydelig oppgradering som nå er foretatt.

Det var en fornøyd byggeleder Øyvind Pettersen- Dahl i veivesenet som torsdag viste fram Brekketunnelen- den siste av de seks opprustede tunnelene.

– Entreprenøren har gjort en kjempejobb, sier han.

– Vi har fjernet alt av lys, kabelgater og kjørefeltsignaler, og erstattet disse med helt nytt utstyr. Nye nødstasjoner er satt inn, opplyser Pettersen- Dahl.

Han tok med delegasjonen inn i det nye tekniske rommet i Brekketunnelen, som er i to etasjer.

– En slik løsning i to etasjer er det få andre tunneler som har, sier byggelederen.

Inne i det tekniske rommet finnes et eget batterirom. Her er det strøm til én times drift hvis ordinær energitilførsel svikter.

Sprengning slapp entreprenøren å utføre for å få plass til den nye teknikken i Brekketunnelen.

– Det var plass nok fra før, heldigvis, opplyser Pettersen-Dahl.

Digitalt klargjort

Bilister på E18 med installert DAB+ radio har allerede kunnet konstatere at de rehabiliterte tunnelene er klargjort for digitale radiosignaler.

Ved hver enkelt tunnelmunning er det dessuten kontrolltavler, der hjelpemannskaper kan styre viftene i taket og gi informasjon til bilister, som ved ulykker og brann kan bli fanget inne i tunnelen. 

Straks arbeidet med tunnelene på E 18 i nordre Vestfold er ferdig, skal Statens vegvesen i gang med rehabilitering av Hortens-tunnelen, beliggende mellom Borre kirke og Horten.  Byggeleder Øyvind Pettersen-Dahl regner med at denne tunnelen vil bli stengt i cirka en måned som følge av prosjektet.

Artikkeltags