(Østlands-Posten) Det har vært en stor økning i antall trafikkdrepte hittil i år. Så langt har 46 personer mistet livet, mot 24 på samme tid i fjor.
– Det er bekymringsfullt og en stor nedtur at så mange har mistet livet i trafikken hittil i år, sier kommunikasjonssjef Cecilie Bryner i Trygg Trafikk.
Antall drepte har i mange år gått ned. I fjor omkom 80 personer i trafikken, dette var lavest antall omkomne på flere tiår.
– Vi må helt tilbake til 2008 for å finne en maimåned med flere omkomne. Da mistet 28 personer livet i trafikken, mot 21 omkomne den siste måneden, sier Bryner.
Årsaken er for tidlig å si noe sikkert om.
– Det er foreløpig for tidlig å si noe om hva denne nedslående økningen skyldes, sier Bryner.
Høy andel singel- og møteulykker
Det var mange singelulykker i mai, det vil si ulykker der kun ett kjøretøy er involvert.
– Ofte skyldes det uoppmerksomhet eller for høy fart, eller en kombinasjon av dette, forklarer Bryner.
Det har også vært mange møteulykker. Over 70 prosent av dødsulykkene er singel- eller møteulykker.
– Moderne berøringsskjermer i nye biler og bruk av mobiltelefon er faktorer som kan skape livsfarlige situasjoner. Det er ikke mange sekunders uoppmerksomhet som skal til før ulykken er et faktum. Vender du blikket bort i bare to sekunder, kan du tilbakelegge en lang strekning «i blinde», sier Bryner.
Hun har en klar oppfordring til alle som skal ut på veiene i sommer:
– Vi har alle et ansvar for å ta hensyn, være oppmerksom og opptre forsvarlig. Nå må vi skjerpe sansene og være mer årvåkne når vi ferdes i trafikken. Det er det eneste strakstiltaket vi alle kan gjøre noe med for å unngå nye dødsulykker.
Vestfold skiller seg ut
– Det er en forferdelig utvikling vi ser nå i mai. Før det var også april en måned med mange alvorlige ulykker og 13 omkomne. Det er urovekkende tall, og det gjør at vi er nødt til å diskutere om det er noe vi kan gjøre på kort sikt for å hindre en videre negativ utvikling, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Det er særlig Nordland, Rogaland, Viken samt Vestfold og Telemark som skiller seg ut i negativ retning i ulykkesstatistikken hittil i år. I Møre og Romsdal er det så langt i år ikke registrert dødsulykker.
18 av de 21 omkomne i mai var menn og 13 av disse igjen var 55 år eller eldre.
– Dette er en trafikantgruppe som generelt har mye kjøreerfaring. Det bekymrer oss derfor at så mange i denne gruppen omkommer i trafikken, sier Guro Ranes.
Urovekkende
Den trafikantgruppen som skiller seg særlig negativt ut er motorsyklistene. Fem av de 21 omkomne i mai var MC-førere, og alle var godt voksne menn.
– Det er urovekkende at vi nå går nå inn i sommersesongen og forventer at enda flere legger ut på kortere eller lengre turer på MC. Motorsyklistene må ta inn over seg hvor sårbare de er i trafikken, og ta ansvar for sin egen sikkerhet, sier hun.
Ranes understreker det personlige ansvar den enkelte trafikant har:
– Vi må huske å bruke bilbeltet, vi må holde fartsgrensen, kjøre rusfritt og sørge for å ha oppmerksomheten vår på veien. Vi kjenner ikke detaljene om hva som ligger bak de enkelte dødsulykkene den siste tida, men dette er faktorer som vi vet bidrar til at ulykker skjer, eller til at skadeomfanget øker. Nå står pinsen for døra, og vi regner med at mange skal ut på veiene, enten det er på to eller fire hjul. Kjør forsiktig, vi vil at alle skal komme trygt fram, sier Guro Ranes.
Surfer på nett
Mange av skadene skjer til og fra jobb i rushtrafikken. Folk prater i mobilen, sender meldinger, fikler med radio og info skjermer, sminker seg og spiser matpakken. I tillegg faller noen for fristelsen å sjekke nettavisen for å se hvorfor det er mye kø, for så å kjøre inn i bilen foran seg og lage enda mer kø.
– De forbedrede sikkerhetsmekanismene i nyere biler kan nok i mange tilfeller bli en falsk trygghet som påvirker kjøreatferden, sier Arne Voll i Gjensidige forsikring.
Det kan være noe av forklaringen på at antall skader i trafikken generelt ikke går ned.
– Når det gjelder kostnader blir det stadig dyrere å reparere. Det skyldes flere faktorer, blant annet har de fleste nyere biler avansert elektronikk og dyre enkeltdeler. I tillegg blir også selve arbeidet priset høyere, sier Voll.
– Hold avstand, husk bilbelte, hold fokus på veien, pust med magen og ikke minst, ta hensyn til mye trafikanter, avslutter Voll.