Isstuntene, som etter hvert har gått verden over, begynte med noen turer med filming på tynn is på innsjøen Farris. For moro skyld – men mange likte det de så.

Isen brøt han skikkelig med «On thin Ice 2», som ble vist én million ganger på ei uke i 2011.

Og da han la ut «On thin Ice 4» fra Goksjø i februar 2012, tok det helt av. Denne videoen fra innsjøen i Sandefjord (se over) er nå sett godt over fire millioner ganger.

Formidler naturopplevelser

Sandefjordingen, som til daglig er å finne i tapperiet på Jotun-fabrikken i hjembyen, kombinerer gleden med å være ute i naturen med de crazy isstuntene. For det er en form for friluftsliv han formidler.

(Arkivfoto: Lars Weimoth)

– Jeg er veldig glad i å være ute – men stort sett på den vanlige måten, på vannet, i skogen og på fjellet, forsikrer Tor, som senest i helgen var på båttur til Lindholmen mellom Tjøme og Sandefjord i Tønsbergfjorden.

– For å bade?

– Nei, jeg badet ikke. Bader ikke ofte om vinteren. Men det har vært gode isforhold i år, særlig på Goksjø, sier sandefjordingen, i utgangspunktet en stillefarende mann som ikke liker for mye oppmerksomhet rundt sin person.

Forstå blygheten den som kan - den som har sett galskapen i de tre-fire videoene han legger ut i året.

Ikke for det, hans siste film fra Vansjø i Østfold er en ren naturfilm i nydelig solnedgang. Bare til lyden av skøyteeggen mot stålisen; skuespilleren er som vanlig nesten taus.

Én av de største private

Mange prøver seg med filmer fra natur og friluftsliv - og oppnår i høyden noen tusen visninger. Eckhoff er, tross sin rølpete stil, dermed trolig den største private norske formidleren av en form for friluftsliv på YouTube.

– Haha! Ja, det er han faktisk, sier Nils Ketil Andresen til Aftenposten.

Andresener daglig leder i Nordic Screens, som blant annet utarbeider toppliste over norske YouTube-kanaler.

– Målt etter norske forhold er han blant de største private youtuberne. Han ligger en del under de aller største, og er selvfølgelig milevis unna tallene til «The Fox» (megahiten til Ylvis, med ca. 448 millioner visninger, red.anm.), men han har for eksempel flere abonnenter enn NRK, sier han til avisen.

– Galskap slår an. Å lage filmer som ingen and­re lager, er viktig for å få bred spredning på nett. Dessuten har han en rendyrket stil, fortsetter Andresen, som kjenner godt til Apetor.

Godt mottatt julehilsen

Tor sender også julehilsen på sin særegne måte. Det siste julebrevet, tatt opp på stålis og isvann på Napperødtjønna i Sandefjord like før jul, er sett over én million ganger - på halvannen måned.

– Ja, det var moro. Dette er den tredje mest sette videoen, sier Tor.

Se julebrevet her (saken fortsetter under videoen):

Ikke levebrød

Vi hører stadig om folk som sier opp jobb og lever for eksempel av annonseinntektene på bloggen.

Tross suksessen på YouTube har 50-åringen ingen umiddelbare planer om å slutte på Jotun og gjøre YouTube-stuntene til levebrød. Videoene hans er sett nesten 16 millioner ganger, og over 54.000 abonnerer på hans YouTube-kanal.

Han viser til Andresens anslag overfor Aftenposten: Man bør ha rundt 100.000 abonnenter og opp mot 150.000 visninger om dagen for å få en grei inntekt blant annet av annonsesalg.

– På det meste tjener jeg noen hundre dollar i måneden, sier Tor til SB.

– Og det meste du har hatt av visninger på én dag?

– 450.000 på én dag, på «On thin Ice 4». Det var en stund etter den ble lagt ut, da den kom på en amerikansk kanal.

– Men Tor, noen morsomme tunger vil ha det til at du må være løsemiddelskadet av å jobbe på malingfabrikken, så mye galskap som du finner på?

– Da kan jeg si: Jeg er ikke det, men jeg får noen slike kommentarer iblant, jeg også. Men det har blitt veldig bra luft i tapperiet i den nye fabrikken.

– Jeg gjør dette fordi det er gøy, sier mannen som har trofaste fans i både USA, Midtøsten og Asia. Og ikke minst polakker og russere liker miksen vinter og vodka.