Gå til sidens hovedinnhold

Inkompetanse og ideologi truer vårt samfunn og din private økonomi innen få år

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Gang på gang ser vi at miljøhysteriet overskygger enhver form for sunn fornuft!

Det å tro at batteridrevne kjøretøyer, anleggsmaskiner og båter bidrar til å redde det globale klimaet, er et blindspor jeg er rimelig sikker på at vi før det har gått 10–20 år vil forstå at var et galt og feil spor å gå.

Det er en grunn til at franske myndigheter nylig bestemte seg for å bruke drøyt 40 milliarder kroner de neste årene på å utvikle hydrogenteknologi, og at et stort kinesisk selskap nylig kjøpte 80 % av hydrogenteknologi jeg selv har vært med å utvikle, uten at norske myndigheter forsto mulighetene dette kunne vært for Norge om de stilte med nødvendig kunnskap og litt småpenger.

Galskapen topper seg når man elektrifiserer anleggsmaskiner og skip.

De enorme batteripakkene, som har kort levetid, er utrolig lite miljøvennlige, men det ser fint ut på papiret med reduserte utslipp på innsiden av Norges grenser slik at styrende myndigheter kan nå sitt 40-55% mål om reduksjoner av Co₂-utslipp innen 2030. Dette forstår norske myndigheter at er et urealistisk mål om man ikke tar i bruk virkemidler som er helt hinsides sett fra et samfunnsøkonomisk synspunkt.

Man har fått momsfritak ved kjøp av elbil, noe man ikke engang får fritak for på livsviktige medisiner eller mat ol. Man har fått gratis ferje for elbiler, men ikke gratis tannlege osv. osv.

Nå støtter myndighetene økonomisk prosjekter med masse penger enten det er bygging av batterifabrikker eller andre el-relaterte tekniske løsninger over en lav sko, noe som det er liten tvil om at kommer til å medføre eksplosjon i elpriser og linjeleie i årene framover, så vel som at kobberprisene kommer til å stige enormt, noe som medfører at alt det går strøm igjennom, blir dyrere.

Ja, vi trenger sårt flere industri arbeidsplasser i Norge, men da må vi også lære oss å eksportere de nye fine miljøvennlige varene våre, og ikke ha oljearbeiderlønninger på alt vi skal drive med, for ellers går AS Norge konkurs, da ingen gidder å kjøpe varene våre.

El-gravemaskinene og busser i Oslo har altfor ofte (litt hysj hysj) blitt ladet av dieselaggregater om natta, noe som er MYE mer miljøfiendtlig (grunnet energitap) enn å fylle dieselen rett på maskinene.

Det å lade en gravemaskin med strømkabel oppe i ei steinrøys er både galskap og urealistisk, så tro meg, snart kommer det nok lastebiler med store batteripakker som skal lade disse gravemaskinene om natta.

Dette er en økonomisk katastrofe for landet om det får fortsette.

Jeg hørte nylig om et byggeprosjekt i Oslo hvor en entreprenør med vanlig gravemaskin tilbød jobben for kr 4 millioner, mens en annen entreprenør med elgravemaskin tilbød denne for kr 10 millioner og fikk jobben. Tror du det var en privat eller offentlig kunde … det var nok skattepengene våre brukt av miljøhysteriske politikere som sa ja til den regningen på vegne av deg og meg.

Jeg mener vi SKAL spare miljøet der vi kan, og det MÅ være med det globale regnskapet i betraktning, og det må ikke være til urimelig skade for AS Norge og deres borgere.

Det finnes teknologi på vei som gjør at vi kan lage diesel og bensin på kunstig måte uten å bruke noe som helst fossil olje, men Norges politikere velger å forhaste seg siden elbiler allerede er tilgjengelig på markedet.

Inkompetent spill for galleriet miljøpolitikk er verken kloden eller vi tjent med, så vi må slutte å banke oss på brystet og tro at vi styrer verden.

Norge står for 0,3 % av klodens globale Co₂ utslipp, så om vi sletter Norge av kartet så går de globale utslippene ned til 99,7 % Da blir det litt merkelig å høre at vi i Norge må gjøre slik og slik om vi skal unngå klima katastrofe.

Vi har mange teknisk gode ting vi kan produsere og eksportere, men myndighetene, som dessverre ofte består av «skolepolitikere», forstår dessverre ikke dette og hva som må til for å utnytte mulighetene som finnes i teknologien som norske firmaer finner opp, slik at denne altfor ofte havner på utenlandske hender etter litt innledende støtte fra norske offentlige organer.

Kommentarer til denne saken