ENGASJEMENT: Bane Nor vil fjerne denne undergangen. Det er det mange som er uenige i. Foto: Paal Even Nygaard Les også Denne skal fjernes: – Helt historieløst, mener Yngve
Den planlagte ombyggingen av Tønsberg stasjon som starter i 2022 er nødvendig for å kunne øke antallet avganger fra Tønsberg mot Oslo i 2025, skriver Lars Tangerås. Foto: Silje Gomnæs Les også Togstrekningen er stengt ut dagen
I JANUAR: Leder for hovedutvalget for samferdsel i Vestfold og Telemark fylkeskommune Arve Høiberg (Ap) mener innstillingen fra Bane Nor og Jernbanedirektoratet bør tyde på en hurtig oppstart av planleggingen av parsellen mellom Sandefjord og Stokke. På bildet står Høiberg sammen med Hilde Hoff Håkonsen (Ap) ved en tidligere anledning. Foto: Morten Fredheim Solberg (arkiv) Les også Innspill til NTP: – Bra for Sandefjord isolert sett
PÅ ETT SPOR: Vestfoldbanen sør for Tønsberg gir foreløpig liten mulighet for to tog i timen. Foto: Lars Hjalmarsson Les også Ingenting til Vestfoldbanen sør for Tønsberg: – Veldig skuffende
JUBLER: Morten Skuggedal, til venstre, og Svein Arne Gusland i Verningen velforening sier at lokalmiljøet nå endelig kan slappe av og se framover. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene Les også Stor glede etter nytt trasévalgt for jernbanen: – Det er klart det har vært frykt
DOBBELSPOR: Arild Theimann og Truls Vasvik vil sikre utbygging av dobbelspor på Vestfoldbanen. Foto: Elisabeth Gjerde Les også Skal sikre utbygging av Vestfoldbanen: – Kan ikke vike underveis
VIL KJEMPE: Ordfører Bjørn Ole Gleditsch vil kjempe for at dobbeltsporet gjennom Sandefjord kommune ikke utsettes. Foto: Jan Roaldset (arkiv) Les også Nytt dobbeltspor gjennom Sandefjord kan henge i en tynn tråd: – Vi kommer ikke til å akseptere dette
UTOPI: Hvis alt forløp som ventet, ville dette vært framtida. Reis i stedet på hytta, kjøp en bobil, lad elbilen, finn fram sykkelen. Foto: Illustrasjon: Bane Nor Les også Torp og jernbane? Glem det
MOKOLLEN: Det planlagte leilighetsbygget ligger ved Mokollen, over en planlagt tunnel for jernbanen. Illustrasjon: KMS Arkitekter AS Les også Går videre med leiligheter tross jernbanetunnel
GLEDER SEG: Marthinsen & Duvholt skal gjennomføre grunnarbeidet på den nordlige parsellen av ny jernbanetrasé fra Nykirke til Barkåker i Vestfold. Her Frank Duvholt, administrerende direktør. Foto: Kurt Andre Høyessen (Arkivfoto) Les også Sandefjordsfirma skal bygge jernbane i Vestfold
Her, like nord for Kopstadkrysset, skal E18 legges om i inntil 18 måneder. Foto: Bane Nor Les også Varsler «omkjøring» på E18 i inntil 18 måneder
FERDIG TIL SOMMEREN: Arbeidet med å montere skjermene vil pågå frem mot sommeren, melder Bane NOR. Foto: Bane NOR Les også Nå kommer nye skjermer på Tønsberg og Stokke stasjon
TRAFIKK: Togene går som normalt fredag morgen etter full stans torsdag ettermiddag. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Togene går som normalt etter full stans i går
MER SPLITTET OPP: Go-Ahead starter opp søndag. Da blir det enda en aktør på jernbanen, og prisøkningen kommer umiddelbart for enkelte passasjergrupper. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix Les også Mange tusen passasjerer må betale mer på toget fra søndag
STENGER OVERGANG: Gjerdemontør Marius Hjort i enteprenørfirmaet Anton W. Johansen monterer gjerde som stenger av den usikrede planovergangen på Virik. Foto: Paal Even Nygaard Les også Gjerde gjør toget stillere
UHELL: En mann skadet hodet sitt alvorlig etter å ha falt ned en trapp på Tønsberg stasjon i morgentimene. Foto: Anne Charlotte Schjøll Les også Mann alvorlig skadet på togstasjonen
PROSJEKTLEDER: – Utbyggingen skal skje trinnvis. Det betyr at strekningen Stokke-Sandefjord kan prioriteres først, sier Hans Jørgen Bihli i Bane Nor. Foto: Paal Even Nygaard Les også Ny togtrasé og stasjoner kan stå ferdig i 2028
UENIGE: Bane NORs Hanne Sophie Solhaug og ordfører Rune Høiseth. Nå er meklingen avlyst. Foto: Lasse Nordheim, arkiv Les også Mekling om jernbane ble avlyst: – Beklagelig
PÅ SKINNER: Regjeringens forslag til statsbudsjett innebærer at byggingen av dobbeltsporet Nykirke - Barkåker starter opp like over nyttår og går som planlagt gjennom 2020. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Vestfoldbanen i rute på statsbudsjettet
LEKER MED LIVET: Her, på spor 1 på Holmestrand stasjon, la den unge mannen seg ned på jernbanelinja. Alt for å lage den perfekte Snapchat-videoen. Bak den svarte boksen i bildet til venstre (innfelt) kan du skimte mannens fot. Til høyre står vennene og filmer. Foto: Rolf-Martin Hansen/Bane Nor Les også Her ligger mannen på jernbanelinja mens vennene står og filmer
TOGSTANS: Strømproblemer førte til togstans i morgentimene mandag, på strekningen mellom Larvik og Sandefjord. Toget sto blant annet stille på Torstrand. Foto: Henning Rugsveen Les også Deler av Vestfoldbanen stengt igjen
ENTUSIAST: Hans Morten Tamnes er leder av lokallaget til NJK. Søndag kom et jubileumstog til Sandefjord stasjon i forbindelse med Norsk Jernbaneklubbs 50-årsjubileum. Flere av vognene på toget er rundt 100 år gamle. Foto: Tone Merethe Ude Les også Hans Morten elsker tog – sjekk DET gamle toget han tok imot i Sandefjord!
Leder av Jernabaneforum Sør, Jon Olav Strand, mener sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen må skje raskt. Foto: arkiv Les også Sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen: – Havner vi utenfor, er det den verste posisjonen
ALT ELLER INGENTING: Konsernsjefen i Bane Nor vil kun bygge dobbeltspor mellom byene på flere strekninger i Norge, for å spare penger. Det er ikke mulig i Vestfold sier prosjektsjefen. Foto: Terje Svendsen Les også Derfor blir det trolig enten ny stasjon, eller ikke noe togutbygging i det hele tatt. Foreløpig.
STÅR SAMLET: Mange i Stokke deler bekymringen til Nils Ingar Aabol (t.v.) for framtida til Stokke stasjon. De andre er Brit Omli Nilsen (73), Trude Helen Didriksen (45) og Evelyn Solberg (65). Foto: Paal Even Nygaard Les også Frykter tap av stasjon: – En katastrofe for Stokke
Les også Tanken om å legge stasjonen i Sandefjord lenger vekk fra sentrum for å spare penger, må ikke få mulighet til å spinne.
INTERCITY: Kommuneplanlegger for areal David Bakke Haugen i Sandefjord kommune håper og tror jernbanedirektoratets beslutning ikke vil ha for store konsekvenser for Sandefjord. Illustrasjon er stasjonen ved SVGS i Torp Vest-korridoren Foto: Arkivfoto: Jan Roaldset/Illustrasjon: Bane NOR Les også Den nye jernbanen går en usikker fremtid i møte – men dette kan bli redningen for Sandefjord
– TUNNEL ER LØSNINGEN: Det mener Per Anders Lund (t.v.), Ole Alexander Skaara, Kåre Johansen, Halvor Skaara og Rolf Gjerstad. Foto: Lasse Nordheim Les også Lanserer nytt jernbaneforslag: – Det er kanskje lovlig sent. Men de fikk det til på E18, da må det være mulig her også
POSITIVT: Huset til Gerd Elfie Møller (74) og Tore Gjone Møller (76) ligger i Skringssalveien. Med nytt dobbeltspor må veien flyttes, og da ryker huset. De mener det er positivt, dersom kommunen kjøper dem ut to-tre år tidligere enn Bane Nor legger opp til. Sandefjord videregående skole ligger i bakgrunnen. Foto: Paal Even Nygaard Les også InterCity-utbyggingen: Kommunen kan bli storeier av båndlagte boliger
MARKERING: Norsk Jernbaneklubb feirer i år at de har eksistert i 50 år. Leder for lokalavdelingen i Vestfold, Hans Morten Tamnes (til høyre), mener at de har fått til mye i løpet av disse årene. Foto: Håkon Lexberg Les også Derfor var det både ordførerbesøk, flaggdag og bobler i glasset på jernbanestasjonen: – En veldig stor dag for oss
GRÜNDER MED SUKSESS: Simen Riise Sælnes (28) er mannen bak Rallarservice AS. Han har god grunn til å smile, ettersom firmaet hans nettopp har vunnet storkontrakt med Bane NOR. Foto: Linda Nilsen Les også Firmaet til Simen (28) vant millionkontrakt: – Det at de valgte oss, er en fjær i hatten
NYTT FORSLAG: Prosjektsjef Hanne Sophie Solhaug i Bane Nor har funnet en alternativ trasé gjennom Storås som politikerne i formannskapet er fornøyde med. Foto: Paal Even Nygaard Les også Solhaug høyner med 200 millioner gjennom Hjertås – da smiler politikerne
HAR IKKE BLITT KONTAKTET: Grunneierne Marius Marthinsen, Paul Edvard Vittersø og Paul Arthur Vittersø mener de kunne gitt Bane NOR mange opplysninger i forkant av anbefaling om trasé. Men de ble aldri kontaktet. Les også Bane NOR snakket aldri med grunneiere før de bestemte seg: – Jeg må si jeg synes det er rart
RIMELIGSTE ALTERNATIV: Prosjektsjef Hanne Sophie Solhaug i Bane Nor presenterte i desember, under et folkemøte i Hjertnes, anbefalingen av korridoren Torp Vest. Her velger Bane Nor det rimeligste av to alternativer, som ikke går om Storås. Forskjellen på de to alternativene er 800 millioner kroner. Foto: Paal Even Nygaard Les også Fylkesmannen mener Bane Nor tilslører Storås-alternativet
FRA HUS TIL VEI: Tore Gjone Møller risikerer å miste barndomshjemmet i Skiringssalveien når det blir dobbeltsporet jernbane. Årsaken er at veien flyttes østover mot boligen. Foto: Paal Even Nygaard Les også Tore (76) har lyst til å bo i barndomshjemmet livet ut – det er ikke sikkert han får
TUNNEL: Gjennom tunnel i Mokollen kommer dobbeltsporet ut nær der Lundenhjemmet ligger i dag. Ny stasjon kommer rett vest for Sandefjordsveien, med 350 meter lange perronger. Foto: Foto/Illustrasjon: Bane NOR Les også Dette skylder vi våre etterkommere
RIVES: I sommer bygde Vidar Ødegaard dobbelgarasje i hagen i Øvre Lundenvei. Om noen år vil både den og huset i bakgrunnen gå tapt. Foto: Paal Even Nygaard Les også Boligdrømmen blir knust for Vidar og familien: – Vi er fryktelig spent på erstatningen
TUNNEL: Gjennom tunnel i Mokollen kommer dobbeltsporet ut nær der Lundenhjemmet ligger i dag. Ny stasjon kommer rett vest for Sandefjordsveien, med 350 meter lange perronger. Foto: Foto/Illustrasjon: Bane Nor Les også Slik ser Sandefjord ut i 2032
SANDEFJORD TINGRETT: Containersjåføren mente at han ble forskjellsbehandlet av påtalemyndigheten, ved at en annen sjåfør som gjorde nøyaktig det samme som ham, ikke ble straffet. Les også Satte containerbil fast under jernbanebro: Mistet «lappen»
flytog oslo s kollektivtransport perrong kollektiv togstasjon oslo rød tog Foto: Arbeiderpartiet (Innsendt bilde) Les også Regjeringen gir fra seg norsk suverenitet over jernbanen på sølvfat til Brussel
BER OM FORTGANG: Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap, Akershus) og fylkespolitiker Arve Høiberg (Ap, til høyre) mener Regjeringen skyver InterCity-utbyggingen ut i det blå. Foto: Paal Even Nygaard Les også Krever tidsplan for togsatsing
KAN VOKSE I VEST: – Å satse på en ny terminal i øst er helt urealistisk, sier markedssjef Tine Kleive-Mathisen. Foto: Per Langevei Les også – Torp kan ta over fire millioner passasjerer
GOD OPPLEVELSE: De reiste med buss til Værnes ved Trondhjem, og de reiste med buss fra lufthavna til Torp stasjon. — Vi har fått topp service, sier fra venstre Trine Hansen, Berit Solem, Marian Sjåstad og Kirsten Engevold. Foto: Paal Even Nygaard Les også 1,2 millioner har reist til og fra Torp med tog