Tør ikke juble for jernbanen: – Det blir ikke kake før jeg er helt sikker

HÅP: Enigheten om statsbudsjettet for 2017 har blåst liv i håpet om dobbeltspor og Intercity-forbindelse gjennom hele Vestfold.

HÅP: Enigheten om statsbudsjettet for 2017 har blåst liv i håpet om dobbeltspor og Intercity-forbindelse gjennom hele Vestfold. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Kristin Saga i Plattform Vestfold tør ikke rope hurra for statsbudsjettenigheten før hun er sikker på at togplanleggerne er i gang igjen.

DEL

(Tønsbergs Blad) – Jeg tør aldri å juble før jeg er helt sikker på at alt går bra, altså at Jernbaneverket er i gang igjen med konsulentene som ble bedt om å pakke sammen.

Det sier Kristin Saga, regiondirektør i NHO Vestfold og næringslivets representant i samarbeidsforumet Plattform Vestfold, som jobber for bred og tverrpolitisk enighet om mål og strategi for Vestfoldbanens utvikling.

Da regjeringen, KrF og Venstre i helgen ble enige om statsbudsjettet for 2017, ble den flere uker lange usikkerheten rundt intercitytogplanene for blant annet Vestfold avklart. I alle fall om vi skal tro Anders Tyvand, som sitter på Stortinget for Vestfold KrF: – Det er utrolig deilig at vi kom fram til en enighet til slutt. Nå blir det 280 millioner kroner ekstra, sa han i helgen.

– Kalddusj

Men i Plattform Vestfold er gleden noe avventende, litt som å juble stille inni seg:

– Det blir ikke kake før jeg er helt sikker, sier Saga.

AVVENTER FEIRINGEN: Kristin Saga i NHO Vestfold er glad for enigheten om statsbudsjettet for 2017, men feirer ikke med kake helt ennå.

AVVENTER FEIRINGEN: Kristin Saga i NHO Vestfold er glad for enigheten om statsbudsjettet for 2017, men feirer ikke med kake helt ennå.

Hennes stedfortreder i Plattform Vestfold, Tom Olaf Kjær, sier det slik:

– Jeg leser dokumentene nå, for å se hva som står der og holde det opp mot hva som blir uttalt. Jeg vil vite hvor mange penger som kommer til IC-tog mellom Tønsberg og Larvik.

Han påpeker imidlertid at han ønsker å ta stortingsrepresentantene på ordet, men at han for sikkerhets skyld vil ha det svart på hvitt.

LES OGSÅ: «Full gass», sa Stordalen. Men i statsbudsjettet sto det «lavere framdrift»

– Jeg er veldig fornøyd med det som nå har skjedd, sammenlignet med kalddusjen vi fikk for fem uker siden. Ære være Venstre og KrF som har fått disse pengene inn igjen, sier Kjær, og tilføyer:

– Det er ingen tvil om at det var uheldig at mange av konsulentene som jobbet med planlegging, fikk beskjed om å pakke sammen.

LES OGSÅ: Over 200 konsulenter har fått beskjed om å legge ned arbeidet

Skal ikke hvile

Han og Kristin Saga mener det kan være aktuelt å kutte ut noen av utredningene.

– Det er bedre å bruke tid på det som kan være realistisk og droppe de andre alternativene, og nå har vi hørt om kvikkleire. Vi trenger gode eksperter som kan svare på hva som er gode løsninger, slik at politikerne kan ta riktige beslutninger, sier Saga.

Hun peker på at medlemsbedriftene hennes vanligvis har to ting øverst på ønskelista for bedriftens framtid: Foruten ansatte med riktig kompetanse er det god infrastruktur i fylket.

– Disse to henger sammen: For å søke jobbe et sted, må man komme seg greit mellom bolig og jobb. Da er tog med hyppige avganger viktig. I det grønne skiftet må vi ta i bruk kollektive løsninger i større grad for å få folk til å kjøre mindre bil til og fra jobb, sier Saga.

Etter at hun forhåpentlig har kjøpt og spist kaka som symboliserer jubel over statsbudsjettets togsatsing, mener hun det er uaktuelt å tro at jobben er gjort.

– Da må vi jobbe for at Vestfold-banen blir stående i Nasjonal Transportplan. Når vi i Vestfold jobber sammen om dette, og får med oss Telemark, skal det godt gjøres å neglisjere en slik samlet kraft.

Artikkeltags