Næringslivstopp om regjeringens togbrems: – Å stoppe dette nå vil få enorme konsekvenser

RASER:- Jeg trodde jeg hørte feil da nyheten om varslet brems i  Intercity planleggingen kom, sier næringslivstopp Tom Olaf Kjær.

RASER:- Jeg trodde jeg hørte feil da nyheten om varslet brems i  Intercity planleggingen kom, sier næringslivstopp Tom Olaf Kjær. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Tom Olaf N. Kjær har kjempet for dobbeltspor på Vestfoldbanen i snart 15 år. - Jeg trodde jeg hørte feil da nyheten om varslet brems i Intercity planleggingen kom, sier han.

DEL

(Tønsbergs Blad) Tom Olaf Kjær er en av initiativtakerne til og NHOs vararepresentant i «Plattform Vestfold». Han er tidligere banksjef i DNB i Vestfold og nå rådgiver innen eiendom- og næringsutvikling.

– Jeg var invitert til en NHO konferanse på Gardermoen for å snakke om Intercity på Østlandet denne uka. Og midt oppi dette fikk vi disse nyhetene om varslet brems i planleggingen av dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik.

– Hvordan reagerte du da?

– Jeg trodde ikke at det var sant. Min første tanke var at  dette var helt utrolig uheldig.  Å skulle stoppe planleggingen nå vil få enorme konsekvenser.  At departementet kommer med et slikt forslag, forstår jeg rett og slett ikke.

Kjær mener Høyre og Frp har havnet i en uheldig posisjon.

– Jeg og NHO støtter politikerne  som ønsker det samme som oss: og det er å få ting til å skje på Vestfoldbanen.


LES OGSÅ: Regjeringen vil kjøre Vestfoldbanen inn på et sidespor

Arealplanleggingen i byene vil lammes

Togforkjemperen mener en stagnasjon i planleggingen, vil kutte bena under hele Intercity satsingen i Vestfold. Dette kan ifølge Kjær bli noen av konsekvensene:

*Kollektivsatsingen i regionene blir dårligere.

* Hele Østlandet som ett bo- og arbeidsmarked, blir dårligere.

* Investeringen Larvik/Porsgrunn,  som åpner neste år, utnyttes ikke.

– Dessuten vil det lamme arealplanleggingen i samtlige byer, fortsetter Kjær.

– I Tønsberg vil bypakka påvirkes, og også en ny fastlandsforbindelse til Nøtterøy hvor jeg selv bor. På Torp vet man ennå ikke hvilken side av rullebanen ny jernbaneskinne skal gå, i Sandefjord er det usikkert hva som skjer, og det er det også i Larvik. Å bremse opp dette arbeidet, er helt meningsløst. Det vil kreve enormt mye å ta opp tråden igjen.
 

Den store taperen

Tom Olaf Kjær er ikke i tvil: Vestfoldbanen står i denne runden igjen som den store taperen i kampen om planleggingsmidler for ytre Intercity.

 ENGASJERT: Næringslivstopp Tom Olaf Kjær har kjempet for dobbeltspor i Vestfold i snart 15 år. Her fra en tidligere togdemonstrasjon.

ENGASJERT: Næringslivstopp Tom Olaf Kjær har kjempet for dobbeltspor i Vestfold i snart 15 år. Her fra en tidligere togdemonstrasjon. Foto:

– Budsjettforslagets samlede bevilgninger til jernbaneplanlegging i 2017 er på 1,5 milliarder kroner, det er masse penger. Jeg leser at blant annet Ringeriksbanen har gått foran oss i køen, Sarpsborg har også klart å bli en del av den Indre Intercity satsingen. Men vi står nokså ribba tilbake i Vestfold.

– Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier det er satt av rundt 18 millioner kroner til planlegging av strekningen Tønsberg-Larvik, neste år?

Jeg leser at blant annet Ringeriksbanen har gått foran oss i køen, Sarpsborg har også klart å bli en del av den Indre Intercity satsingen. Men vi står nokså ribba tilbake i Vestfold.

Tom Olaf Kjær

– Men dette rekker jo ikke til mer enn lønnsutgiftene til Jernbaneverkets egne medarbeidere. Det trengs minst 100 millioner, svarer Kjær.

– Hva skjer videre nå?

– Jeg tror mye vil skje i neste uke, så nå er det utrolig viktig at vi i Vestfold holder trøkket oppe.

Forstår skuffelsen

Stortingsrepresentant for Vestfold Høyre, Kårstein Eidem Løvaas, har vært i dialog med Tom Olaf Kjær denne  uka og sier han forstår skuffelsen.

HAR HÅP: Stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas (H) tror Stortinget i justert budsjett vil finne løsninger til å fortsette arbeidet med dobbeltspor i Vestfold, som planlagt. 

HAR HÅP: Stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas (H) tror Stortinget i justert budsjett vil finne løsninger til å fortsette arbeidet med dobbeltspor i Vestfold, som planlagt.  Foto:

– Tom Olaf har vært en kjemperessurs i arbeidet for Vestfoldbanen gjennom mange år. Når du er så engasjert er det helt naturlig å bli skuffa. Men jeg jobber nå på spreng for å sørge for at både Tom Olaf og hele vestfoldsamfunnet skal slippe denne skuffelsen.

Løvaas tror Stortinget i justert budsjett vil finne løsninger til å fortsette arbeidet med dobbeltspor i Vestfold, som planlagt. 

– Jernbaneverket har spilt inn at de trenger rundt 80 millioner kroner til, og det er jeg optimistisk til at vi skal løse i forhandlingene, sier han.

– Men kan du forstå at innbyggerne i Vestfold føler at dere som representanter på Stortinget har sviktet i denne saken?

– Som sagt bevilger vi mer penger enn noensinne til jernbane, og det er ikke sånn at Jernbaneverket skal slutte å planlegge for Vestfold, neste år. Nå må vi forsøke å ommøblere på noen millioner, slik at vi får på plass en løsning alle er fornøyde med. Det er jeg ganske sikker på at vi skal klare.

Artikkeltags