De har det mest julete vinduet i Sandefjord

GLADE: Elisabeth og Marianne Weitemeyer Firings innsats betalte seg, da deres julevindu ble kåret til det beste julevinduet i sentrum.

GLADE: Elisabeth og Marianne Weitemeyer Firings innsats betalte seg, da deres julevindu ble kåret til det beste julevinduet i sentrum. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Elever ved Salg- og servicelinja på SVGS har vurdert sentrumsbutikkenes utstillingsvinduer, og kåret en klar vinner.

DEL

– Det var ganske lett. Med en gang jeg kom hit så jeg at dette måtte være vinneren, sier Emilie Munkvold Viksand.

Hun og resten av klassen har vurdert 12 påmeldte bidrag i konkurransen i regi av Sandefjord Byen Vår. Vinneren ble Aker-Iversen i Jernbanealléen.

Da alle elevene hadde delt ut poeng var det den tradisjonsrike interiørbutikken som hadde samlet flest, og det var det en grunn til.

– Det er så gjennomført, og det passer fint inn med varene de selger i butikken, sier Viksand.

Faglærer Britt Susan Roland-Jacobsen sier markedsføringsklassen hennes har jobbet med prosjektet i 14 dager, og hatt tre hovedkriterier som de har vurdert butikkene opp mot: Juletema, helhet og kreativitet.

Roser konkurrentene

Søstrene Elisabeth og Marianne Weitemeyer Firing driver Aker-Iversen, og røper at de har lagt litt ekstra innsats i årets julepynting.

– Vi har vært veldig «på», med tanke på julepynt i år, og har tatt inn litt ekstra. Vi har lagt en del arbeid i det, sier Elisabeth, som synes julevindukåringen er et godt initiativ.

– Det er jo kjempemorsomt med litt konkurranse. Det bidrar kanskje også til at flere tenker på samme måte. Vi er jo interessert i at det skal være et koselig og levende sentrum.

Samtidig passer de på å rose de andre sentrumsbutikkene.

– De er veldig flinke, og det er skikkelig kjekt å gå rundt og se hva de andre har gjort, sier Elisabeth.

JURY: Det var VG2-elevene på Salg- og servicelinja på SVGS som tok seg av poengfordelingen.

JURY: Det var VG2-elevene på Salg- og servicelinja på SVGS som tok seg av poengfordelingen. Foto:

«Wow»-effekt

De viser fram vindusutstillingen, som er delt inn i tre temaer. I det første vinduet har de plassert et hvitt tre, pyntet med hvite fugler og andre hvite pyntegjenstander.

I det neste vinduet har de laget en utstilling bestående av pynt og varer i sort- og gullfarger, som skal være ganske trendy denne jula. Det siste vinduet er kanskje det mest tradisjonelle, med et juletre pyntet i de tradisjonelle julefargene, og med pakker under.

– Planen var å få til vinduer med litt «wow»-effekt – at folk stopper opp for å se. Vi har Selfridges i London som inspirasjon, sier Marianne, og opplyser samtidig at de to også har latt seg inspirere av Københavns julegate.

Kjekt å vise fram

Daglig leder Elisabeth Teien i Sandefjord Byen Vår er veldig fornøyd med samarbeidet de har hatt med SVGS-elevene. Hun er også opptatt av å påpeke elevenes kompetanse som jury.

– De jobber med markedsføring på skolen, så dette er ikke tilfeldig, sier Teien, som også vil løfte fram de andre butikkene.

For selv om det bare er én vinner, har jo flere sentrumsbutikker satset litt ekstra på å få vinduene julete. Og det gjelder ikke bare butikkene som meldte seg på konkurransen.

– Når vi ser hvor fint det har blitt, så er det hyggelig å vise publikum hvor trivelig det er med jul i sentrum, sier hun.

Artikkeltags