Kjære skoleeier

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.KJÆRE SKOLEEIER

I sandefjordskolen er vi heldige som har både administrativ- og politisk skoleeier med høye ambisjoner på elevenes vegne. Dette ambisjonsnivået gjør oss bedre.

Med dette innlegget ønsker undertegnede å si ifra om at i den såkalte sekretærsaken tar dere feil.

Skolelederforbundet er opptatt av å styrke laget rundt kjernevirksomheten, nemlig pedagogisk praksis. Bakgrunnen for at SLF ønsker dette er å finne i skoleforskning. Forskere som Hattie, Marzano, Robinson, Nordahl og DuFour har gitt oss kunnskap om at dersom vi ønsker å forbedre elevenes resultater så må vi forbedre den pedagogiske praksisen. Dette gjøres ved at skolene nå etter Fagfornyelsen organiserer seg i profesjonsfellesskap hvor målet er best mulig pedagogisk praksis slik at elevene våre når sitt fulle læringspotensial.

Dette profesjonsfellesskapet består av skoleledere og pedagoger som sammen skal videreutvikle praksisen ved skolen. Dette er en svært bra utvikling, men det er tidkrevende. Forskningen fra de tidligere nevnte forskerne viser at dette er den rette veien å gå. Endelig er vi på veien mot en utvikling i norsk skole med utgangspunkt i forskning.

Da, kjære skoleeier, må dere ikke pålegge skolelederne og pedagogene flere administrative oppgaver. Vi skolefolk har ikke tid til disse oppgavene, vi holder på å videreutvikler skolen.

Skolelederforbundet ønsker flere, ikke færre, med på laget rundt elevene. Sekretærene i skolen er i så måte en svært viktig støttefunksjon som frigjør de pedagogiske ansatte til å drive med kjerneoppgaven, elevenes læring.

Vi har sett hvor lite effektivt det har vært med den nye vaktmesterordningen og frykter at sentralisering av skolesekretærene vil føre til det samme, nye oppgaver for skoleledere og pedagoger som stjeler tid vi skulle ha brukt på elevenes læring

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.