Test av Peugeot 508 GT: Fransk lekkerbisken

Revolusjon: Nye Peugeot 508 er totalt forandret sammenlignet med forgjengeren. Først ut er den sportslige kombimodellen 508 GT.

Revolusjon: Nye Peugeot 508 er totalt forandret sammenlignet med forgjengeren. Først ut er den sportslige kombimodellen 508 GT. Foto:

Av

Er du lei av kjedelige stasjonsvogner? Da kan kanskje nye Peugeot 508 GT være bilen for deg, en lekker sportskombi med premiumfølelse.

DEL

Første generasjon 508 ble lansert i 2011 og erstattet da både Peugeot 407 og 607. Nå er en ny utgave av 508 på plass i Norge og først ut er kombimodellen, en sportslig Grand Tourer, som med det slående designet skiller seg kraftig ut fra klassens storselgere VW Passat og Ford Mondeo.

Med sportslige kupélinjer og rammeløse vinduer blir nye 508 GT først og fremst en utfordrer til Audi A5 Sportback, og konsernslektningen Volkswagen Arteon. Så Peugeot sikter seg utvilsomt inn mot premiumsegmentet med den nye modellen. Særlig blant de tyske bilprodusentene har kombinasjonen fire (eller fem) dører og kupékarosseri blitt en mote de siste årene.

Andre og mer folkelige alternativer til den nye franskmannen er Mazda 6, Opel Insignia og Skoda Superb.  

LES OGSÅ (+): Test av Kia e-Niro: Norge først ut med ny elbil

Påkostet

Interiøret i nye 508 er en videreføring av førerplassene i Peugeot 3008 og 5008, noe som betyr et høyt plassert instrumentpanel – og et lite, nesten firkantet, ratt. De høye instrumentene erstatter behovet for head-up display.

Vi har tidligere hatt litt blandet oppfatning av denne «romskip»-stilen, men i 508 fungerer dette bedre enn i de andre Peugeot-ene siden interiøret er trukket nærmere sjåføren. Selve utformingen er også litt neddempet.

Lekre interiørdetaljer i pianolakk og «karbonlook» samt gjennomgående høy opplevd kvalitetsfølelse gjør at vi fort finner godfølelsen bak rattet. De solide vippebryterne under multimedieskjermen er både stilige å se på og enkle å bruke. Stolene foran byr på god komfort, men når svingene kommer ekstra tett, savnes litt bedre sidestøtte for kroppen.

Kraftige motorer

Vi kjørte 508 GT med den sterkeste bensinmotoren med 225 hestekrefter og mye utstyr. Denne firesylindrede 1,6-literen (som yter hele 270 hester under panseret på 308 GTI) leveres også i en 180-hestersvariant. Andre motoralternativer er en toliters dieselmotor med 160 eller 180 HK – og en svakere 130-hester diesel.

Nye Peugeot 508 er utstyrt med en ny 8-trinns automatgirkasse som sjalter både raskt og komfortabelt. Skiftene skjer meget sømløst – kun turtelleren avslører at noe har skjedd på girfronten.

Du kan velge mellom fire kjøreprogrammer Komfort, Normal, Eco og Sport, men vi kjente egentlig ikke så veldig forskjell på disse innstillingene. Som oftest ender man å kjøre i Komfort, er våre erfaringer. Lydnivået i 508 GT er lavt, også i motorveifart.

Testbilen føltes svært sprek og leverte kreftene spontant og uanstrengt. Drivstofforbruket er oppgitt til gunstige 0,56 liter per mil, noe som selvfølgelig øker litt under faktisk kjøring. Styringen gir en tung og solid følelse, mens chassiset er vektet noe mer mot komfort enn sportslighet.

LES OGSÅ (+): Test av Toyota RAV4 Hybrid: Bravo, Toyota!

Ser det usynlige

Om natten eller i dårlige siktforhold oppdager det infrarøde kamerasystemet «Night Vision» tilstedeværelsen av fotgjengere eller dyr foran bilen. Bildet vises rett i synsfeltet på det digitale instrumentpanelet, ledsaget av et varsel. Et supert system for mørke landeveier, som vi har mange av i Norge.

I sikkerhetspakken leveres en rekke kjørehjelpsystemer som bidrar til økt trygghet på veien, for eksempel filskifteassistent, blindsonevarsel, automatiske fjernlys, parkeringshjelp med mer. Ved hjelp av radar og kamera kan nye Peugeot 508 dessuten kjøres halvautomatisk.

Skjønnheten har sin pris

Baksetet er behagelig å sitte i, men det skrånede kupékarosseriet medfører sterkt redusert takhøyde. Også siktforholdene lider litt av de særegne linjene – tykke A-stolper hemmer sidesynet i kryss, og det lille bakvinduet ser du ikke mye ut av. Mange vil nok sikkert trives med den intime følelsen i bilen, men vi tipper at barn kanskje kan føle seg litt innestengte i 508 GT.  

Lasteplassen er det derimot lite å si på – 487 liter matcher Audi A5 (480 liter), men er noe mindre enn Volkswagen Arteons 563 liter. Felles baksetet ned, øker for øvrig lastekapasiteten til 1.537 liter.

Bra, men…

Peugeot 508 gir et positivt inntrykk både kjøre- og opplevelsesmessig og klarer seg alt i alt fint mot tidligere nevnte tyske konkurrenter. Vi liker også den nye og friske stilen til Peugeot – her er det ikke mange rester fra 2000-årenes konservative biler med løve-logo. Med upraktisk design har likevel denne GT-modellen en begrenset kjøpegruppe.

Til høsten kommer imidlertid 508 stasjonsvogn, som sikkert vil ha en langt større appell blant barnefamilier og andre med ekstra plassbehov. At nye Peugeot 508 også blir tilgjengelig som ladehybrid om ikke lenge, vil nok ytterligere kunne øke populariteten. Hybriden vil ha rundt fire mils elektrisk rekkevidde etter den nye WLTP-målemetoden.

FAKTA PEUGEOT

  • Testet modell: 508 GT 1,6 THP 225 hk aut.
  • L/B/H (meter): 4,75/1,85/1,40
  • Motor: 1,6 bensin/225 Hk/300 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 7,3 sek. Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,56 l/mil. CO2: 131 g/km
  • Pris (kr.): Fra 341.900. Testet bil: 587.000 (inkl. ekstrautstyr).

Artikkeltags